Användare

2 åring med eksem över hela kroppen som aldrig blir bättre

Hej! Jag har en dotter på snart två år som lider av jätte jobbig eksem. Hon hade redan som nyfödd väldigt torr hud och det har sedan utvecklats till mycket torr hud, hudsprickor, eksem och extrem klåda.
Värst har hon det på runt munnen, händer och handleder, ögonlock, hårfäste och hårbotten, fötter, knän. Men hela kroppen är utsatt från och till. Hennes händer och fötter är så narriga att huden spricker och blir djupa sår. Och dom värst utsatta eksem områdena läker aldrig utan är ständigt blodiga och såriga. Hon sover aldrig hela nätter utan klöser och kliar så vi alla håller på bli tokiga.
Vi har mycket allergi i släkten, och ett allergitest togs genom blodprov innan hon fyllt ett år men enligt läkare så visade det inte "tillräckligt mycket avvikelser".
Vi smörjer henne morgon och kväll, kortison och mjukgörande men inget hjälper. Hon gråter och skriker för att det svider och det känns som om vi torterar henne varenda kväll. Vi hittar inget samband i vad hon kan vara allergisk mot. Vi får ingen bra hjälp från BVC, dom säger att det går över. och har fått träffa läkare men alla bara skriver ut kortison och det hjälper inte. Hon har dessutom problem med sin extremt hårda mage och även varje bajsning har varit tortyr fram tills vi fick utskrivet movicol för det.
Jag är övertygad om att kortison inte är lösningen på detta, kanske kommer det alltid behövas. Men det måste gå att göra något mer. Det kan inte vara möjligt att hon ska behöva gå igenom detta på det här sättet.

Någon som känner igen detta och har tips på vad vi ska göra? Hon har så jobbigt med detta, och jag mår så dåligt för hennes skull. Det får inte vara så här orättvist, jag måste kunna hjälpa henne på något sätt.
 Svara
Användare

Svar: 2 åring med eksem över hela kroppen som aldrig blir bättre

Hej! Har du fått några svar eller tips på ditt inlägg? Har i stort sett en liknande situation. Min dotter är ett och ett halvt, och har också jättejobbigt med sina eksem (framför allt på nätterna) dock inte så illa som du beskriver. Ger henne Aerius (egentligen behovsmedicin, men behovet finns nästan alltid) varje kväll. Och smörjer med Locoid + Locobase repair. Vi har sedan hon var ett varit under allergiutredning. Men hon har haft ont i magen och haft eksem sen hon föddes. Fick ingen hjälp från barnmott innan. Nu har vi framför allt kontakt med en dietist. Började med att plocka bort livsmedelsgrupp efter livsmedelsgrupp. Tillslut åt hon knappt nånting, men blev ändå inte helt bra. Så nu håller vi på att föra tillbaka grupp efter grupp. Mitt i allt fick hon dessutom vattkoppor. Eksemen blir bara bättre korta stunder och det känns oerhört frustrerande. Sååååå less på tanken "vad är det nu hon ätit???" Det kanske inte ens är nåt hon ätit. Hon kanske bara har eksem. Eller allergi mot annat. Eller inte. Solkräm? Solen? Håller på att bli knäpp som ni hör. :) Och så magen. Precis samma här. Daglig dos movicol för att magen ska fungera. Och tortyren med det eviga smörjandet. :( Ledsen att jag inte kunde bidra med nåt konstruktivt, men ni är i alla fall inte ensamma. Jag hoppas någon ser detta som har svar, eller nån teori, ett tips. Vad som. Man känner sig så uppgiven, hjälplös och otillräcklig när man inte kan hjälpa sitt barn.
Svara
Användare

Tack för det svar!
Vi testade aerius till vår dotter, men då hon fick en svullnad i ansiktet så slutade vi.
Funkar det för er?
Hur är din dotter vikt och längd mässigt? Min dotter har aldrig följt någon bra kurva utan är väldigt liten och tanig. Jag är säker på att detta med allergin, magen och hennes storlek hänger ihop. Jag tror helt enkelt att hennes kropp lägger all energi på att bekämpa detta.
Vi har tagit bort i princip allt utom kött och ris i hennes kost de senaste månaderna. Hon har levt på det. Och inte blev eksemen märkbart bättre. Nu har vi börjat ge henne lite potatis, gluten/mjölk/ägg/soya fria makaroner och liknande och ingen märkbar skillnad. Däremot har vi helt slutat med movicol nu, den funkade inte ens förut och för det mesta är hennes mage ok nu. Ibland i mellanåt är hon stenhård igen. Vi har dessutom börjat bokstavligen mata henne med rapsolja. I maten, en sked då och då, i vällingen, ja så mycket som vi lyckas få i hon utan att överdriva direkt. Vet dock inte om det har blivit bättre av det el pga kosten.
Vi upplever att hennes problem varierar väldigt hastigt. tillståndet kan variera helt på bara några timmar.
Duschar ni ofta? Vi har också märkt att duscha varannan dag i rutin funkar bäst. Få bort all gammal smörja och på med nytt. Inge duschtvål, bara lite jätte milt babyschampo i håret. Absolut ingen Olja i vattnet, rena giftet för hennes enksem och torra hy konstig nog.

Måste också ställa en annan nyfiken fråga, hur var hennes förlossning? Några komplikationer? Sugklocka? Kejsarsnitt? Något avvikande?
Och hur var din graviditet?
Jag har tre barn, tre flickor, och har Aldtig mått så dåligt som under graviditeten med henne. Kräktes från början till slut, blodtrycket var extremt lågt, svimmade, fick inte upp blodvärdena och var trött ständigt, mådde pyton i 39 veckor.
Hur är hennes aptit? Våran tjej har ofta väldigt dålig. Alltid haft. Ammade henne i 7 månader och mina andra ungar har varit runda som bollar under amningstiden men hon har alltid varit mager och liten. Hon har samma blöjstorlek som sin 9 månader gamla syster och väger 9,5 kg.
1000 frågor. Men är så nyfiken och känns skönt att kunna dela lite tankar med någon som förstår. Upplever ofta att ingen förstår hur vi lider eller hur jobbigt det faktiskt är.
Svara
Användare

Oj, era inlägg berörde mig, stackars barn. Själv har jag psoriasis sedan några år. Har provat kortison utan att det har hjälpt något. Provar nu med Raw food. Sök på You tube - där säger sig en del ha blivit hjälpta av Raw Food. Kan även rekommendera böckerna:
"GRÖNT FÖR LIVET" av Victoria Boutenko, vars familj också var mycket sjuklig i allt möjligt. Hon forskade på apors kost.
Och så min älsklingsbok
"DEN GALNA SEXIGA DIETEN" av Keis Carr, som lyckades få kontroll över sin canser - en mycket lärorik bok, som dessutom är roligt skriven.
Kann ni tyska, kan ni googla även på "Trennkost" - en kost där en alltså inte äter proteiner och kolehydrater ihop vid samma måltid - det har något med encymerna att göra. Tarmen ska ju vara orsaken till massor med sjukdomar - så få magen att funka till att börja med.
Och så undvik allt som har en innehållsdeklaration för alla hemska tillsatser skull. Kolla även in sidan: utbildningscenter.se, där kan ni beställa en broschyr med alla E-nummer och andra tillsatser med konstiga namn och vad de gör med oss och våra kroppar. Lycka till.
Svara
Användare

Förresten - jag undviker samtliga kemikalier vid dusch och hårtvätt numera, använde honung ett tag tidigare att tvätta håret med. Min dotter badar vi bara en gång i veckan. Vattnet torkar ju ut med. Kolla in sidan www.nopoo.se. - naturlig hud och hårvård.
Använder nu Avivir Aloe Vera Lotion från hälsokosten till de inflammerade patierna (psoriasis), som jag tycker är bra.
Svara
Användare

Tack för dina svar. Helt klart har vi tänkt efter ang kemikalier osv. Men att inte använda krämer är i dagsläget inte ens nära möjligt tyvärr även om jag önskar så. Maten vi äter nu för tiden är ju dessvärre inte nå bra alls. Mycket tillsatser och jag tror absolut att dem Inte har något bra att bidra med.
Jag ska absolut kolla upp dina tips!

Badandet ja, vi badade och tvättade vår tjej endast en gång i veckan förr, men sanningen är att hennes hy mår bäst av att duscha varannan kväll. Vi måste helt enkelt få bort det gamla och på med nytt. Hon blir inte torrare av det, utan bättre. Däremot tvättar vi endast hennes hår med ett milt naturligt barnschampo och kroppen bara med vatten. Oljor och sånt rekommenderar alla, barnplagg, rapsolja men det är rena gifter för hennes hy och hon blir jätte dålig av oljor.
Tack iaf!
Svara
Användare

Svar: Svar: 2 åring med eksem över hela kroppen som aldrig blir bättre

Kanske ekologiska kläder är något en kan prova. Det sägs ju att det finns mycket kem även i textilier. Eller köpa kläder på Second Hand - tvätta med "Sannas såpa" - inget tvättmedel.
Ja, en hel vetenskap. Men att investera i eko-mat (vård inifrån) och hålla sig till naturliga hudvårdsprodukter så långt det är möjligt kan ju inte vara fel.
Det finns ju inga naturläkare i Sverige tyvärr - men kanske finns det fler tips och råd på nätet någonstans. Själv har jag tappat tilltron till både läkare, apotek och läkemedelsindustrin.
Svara
Användare

Hörde så mycket bra om just Sannas såpa och testade det. Bland det värsta vi provat, hennes hy fullkomligt exploderade. Testade upprepade gånger och hon har Aldrig varit värre. Så den ger jag inte mycket för, tyvärr. Väldigt synd eftersom man verkligen hoppades att det skulle vara bra...
Eko kläder och mat ska jag absolut ha i åtanke.
Svara
Användare

Vår son såg ut så och blev nästan eksemfri när han, och även jag som ammade honom, slutade äta det han var allergisk emot. Men det kan ta månader innan det läker så ha tålamod. Vad visade allergitestet? Uteslut dessa födiämnen på prov några månader minst. Det finns mjölkfria alternativ för allt numera och du kan få mjökkersättning utskrivet på recept. Mjölk och ägg är de vanligaste allergierna hos småbarn o bebisar. Alla läkare inte lika insatta i allergier tyvärr och allergitester är inte helt pålitliga. Vår dotters mjölksllergi såg ut att vara över vid 2 års ålder men efter ett tag blossade eksemen upp igen så fort hon fick i sig minsta lilla. En tugga på fel smörgås med bregott på räckte. Ni borde fått remiss till allergimottagning. Där får han speciella bad och de visar hur man smörjer bäst. Vi hamnade hos en duktig läkare som tipsade att sluta med mjölk o ägg redan innan allergitestet. Bra tips finns hos astma o allergiförbundet och fb-grupper som "allergiföräldrar" som gör att man inte känner sig ensam och där finns mycket erfarenhet samlad. När eksemen blev bättre gick vi över till mer naturliga saker som ekologisk kallpressad rapsolja. Men kortoson behövs för att läka. Hoppas dessa råd hjälper något. Mvh "allergimamma"
Svara
MaL
Användare

Jag har atopiskt eksem på höst och vinter. För mig hjälper det massor om jag undviker vissa livsmedel och kläder.
Testa utesluta: Yoghurt & fil, även all homogeniserad mjölk. Gammaldags mjölks är helt ok då fettpartiklarna går inte ut i blodomloppet.
Uteslut morötter, tomat och vitlök i alla former. Även havregryn och ärtor.
Välj rena livsmedel som smör. Inte margarin.
Undvik syntetmaterial mot huden. Undvik tajta plagg och skavande sömmar.
Testa mot glutenintolerans.
Hoppas verkligen att 2 åringen snart blir bättre :)
Svara