Artikel: Depression hos unga

"Det är mycket som händer psykiskt och fysiskt när du går igenom tonåren och du kan då vara mer känslig. Men depression i unga år behöver inte bara bero på hormonomställningar och tonårsproblem, du kan ha drabbats av traumatiska händelser redan tidigt i livet som kan leda till depression." Läs hela artikeln
 Svara
Inez
Gäst

Hej. Jag har vart i kontakt med en (privat) psykolog och hon gav mig diagnas "depression" jag vet att jag har det och haft det ganska länge nu.. skulle dock vilja göra något av detta nu för det börjar gå över gränsen.. jag är 19 år gammal, fyller 20 i januari. Vem ska jag vända mig till?
Svara
Elize
Gäst

Nån du litar på eller som har samma diagnos. Jag har pratat med folk som är lika som mig. Det har hjälpt.
Svara
albin
Gäst

ingen bra läkare

Deprimerad i 5 år nu och jag är snart 14 år gammal och min läkare sa att jag skulle bli frisk snart. När då
Svara
Berta
Gäst

Deprimerad 2 år

Min mamma har gått bort o bor med min pappa o syskonen familjen bråkar o vill bara ge upp...
Svara
Nana
Gäst

Får man dö nu?

Jag är bara 15år.. Och det har nu gått 4år sen min ätstörning började och 5år sen min depression kom smygande.. Har pratat med en j*vla massa terapeuter men jag hatar att prata.. Jag vill bara sova men kan inte på nätterna längre. Fan, när man sumpat skolan, legat på sjukhus för undervikt, varit på psyket för mordförsök, skurit sönder hela jävla kroppen och hatar allt o alla.. Ja då finns det inte mycket som pekar på att de antidepressanta funkar eller att tiden kommer ljusna.
Svara
Användare

Hjälp?

Alltså jag är 13 år och har aldrig skadat mig själv eller försökt ta livet av mig. Jag är lite underviktig och är måttligt mobbad för det. Men jag har alltid försökt att vara mig själv och försökt att inte bry mig. Jag har en diagnos av panikångest med 97% samt depression med 99% sannolikhet. Jag har inga rutiner, inga matvanor, inget absolut inget. När jag skriver detta är klockan halv fem på morgonen och jag inte gått och lagt mig än. Jag har aldrig haft problem med sömn eller liknande. Men jag önska jag hade någon att prata med. Jag vågar inte berätta något för mina föräldrar eller vänner. Jag har en bror som jag älskar och som jag hade tänk berätta allt för. Men problemet är bara att han ska flytta till U.S.A. om några få dagar och då pajade allt. Mina kompisar tror att jag har ett perfekt liv som är kul och problemlöst. Det är precis så det är! Men förstår ni hur tråkigt det är eller? Inga problem, alltså pratar jag aldrig med nån, därför vågar jag aldrig be nån hjälp. Nu ska mitt huvud bara dö så orkar inte skriva ett skit till men, skulle gärna vilja ha nåns mail adress så att man har nån att prata med :sick: <3
Svara
Användare

Svar:

Nån du litar på eller som har samma diagnos. Jag har pratat med folk som är lika som mig. Det har hjälpt.
Kan man få ngns mail så att man har ngn att prata med?? <3
Svara
Användare

Svar:

Jag vill gärna prata med någon, maila normalteen01@gmail.com Skriv gärna i rubriken deprimerad eller liknande så att jag vet vad det handlar om
Svara
Inlustret
Gäst

Vill bara att någon ska fatta

17 år och tjej. Jag har mått så sjukt dåligt i en längre period och är ganska säker på att jag är deprimerad. Alla tror att jag är så självsäker och mogen för min ålder men jag antar att det är en av anledningarna till varför alla mina interaktioner med människor bara känns så falska. Alltid ha den där jävla masken på som ska vara "normal" och inte må dåligt, för det känns inte heller som att någon skulle förstå. Blir bara så irriterad på att depression romantiseras, samma sak med ångest. JAG VILL INTE HA DET SÅ TA MIN! Det är så svårt att bara andas ibland. Jag kan knappt sova ibland eller så sover jag hur mycket som helst men känner mig alltid trött och nedstämd. Jag har till och med nästan svält mig själv från att väga ca. 60kg under sommarn och låg på ca. 52kg till hösten. Spenderar allt mer tid för mig själv och gräver ner mig i dessa jävla tankar och mår bara skit. Jag vill bara vara glad igen.
Svara