Artikel: 9 tips för att ta dig upp ur depressionen

"Om du misstänker att du har en depression finns det faktiskt mycket som du kan göra själv för att känna dig bättre." Läs hela artikeln
 Svara
Ann-Marie Nilsson
Gäst

Vad gör man om man har en utmattningsdepression och inte kan äta medicin, pga överkänslighet. Man känner sig ensam och inte orkar träna.
Svara
rebecca
Gäst

mår bättre

Jag tycker att det här är jätte bra tips. Har varit deprimerad i 8 år och jag har testat det mesta på den här listan och det funkar faktiskt. Idag mår jag mycket bättre, både psykiskt och fysiskt.
Svara
Linnea
Gäst

Jobbigt att vara deprimerad

Hej,
Jag är 15år och tror att jag är deprimerad har gjort tester här på nätet och får måttlig depression. Jag vill prata med mina föräldrar men jag vet inge varför jag mår såhär. Vad ska jag göra?
Svara
viktor
Gäst

Som det blev

Har under hela den största delen av tonåren lidit av vad jag skulle kalla depression. Idag är jag 20 år.
Flyttade hemifrån för ca 1 år sedan och trodde då att depressionen skulle bli mildare, men det visade sig vara motsatsen. Har fastnat på ett jobb som ger dåligt betalt för all tid, slit och ansvar det kräver. Började för ett halvår sen bruka cannabis och tyckte det var toppen, kunde sova på nätterna, aptiten var där och de ensamma kvällarna efter jobbet var inte längre så hemska. För ca. 1 månad sen började ångesten komma krypandes, för mycket tid och pengar gick åt till cannabis. Märke hur sparkontot bara blev mindre och mindre. Vänner fortsatte sina liv medans jag fick en ny vänkrets där det endast handlade om att antingen få tag i cannabis eller röka det. Bestämde mig för en vecka sedan att lägga av, då rökandet kom ivägen för livet, vänner och familj. Den här veckan har jag mått sämre än någonsin, ingen aptit och knappt någon sömn, hjärnan går på högvarv och dåliga minnen och tankar är det enda jag kan tänka på. Ligger mestadels i soffan, tittar på samma saker i mobilen om och om igen tills jag bestämmer mig för att gå och lägga mig. Väl i sängen ligger jag och vrider mig, ensam med tankarna, och somnar oftast inte först än 03-04 tiden. Sedan är det upp och jobba igen vid 8 tiden och så har det nu varit i en vecka. Vad ska man göra? Må dåligt, försöka hitta tillbaka till gamla vänner och ta mig igenom det? Hur? Varför?
Svara
Användare

Svar: Jobbigt att vara deprimerad

Hej,
Jag är 15år och tror att jag är deprimerad har gjort tester här på nätet och får måttlig depression. Jag vill prata med mina föräldrar men jag vet inge varför jag mår såhär. Vad ska jag göra?
Jag är 13 år och jag har 99% depression samt 97% panikångest sannolikhet. Har panik hela tiden och mitt huvud är typ dött just nu. Gråter för minsta lilla, känner mig trött hela tiden. Just när jag skriver detta är klockan kvart i fem på morgonen och jag har inte gått och lagt mig än. Jag brukar prata med min katt, jag vet att det kanske låter konstigt men det brukar hjälpa lite iallafall. Annars kan du börja göra saker som du gjorde innan du var deprimerad. Jag vågar inte berätta för mina föräldrar att jag är deprimerad vilket gör det ännu värre. Skulle jätte gärna vilja ha din mejl så att man har någon att prata med <3
Svara
Saran
Gäst

Träning hjälper

Jag har varit deprimerad till och från under många år och det som har hjälpt mest för mig är ändå träningen. Så ett gott tips är att precis som de säger, komma ut och röra på sig och försöka hitta en aktivitet man tycker om. Kram!
Svara
Nellz
Gäst

Det blir bra!

Jag har i fyra år lidit av en svår depression, social fobi och en maaassa ångest. Allt från lite oro till grova panikångestattacker. Jag har försökt begå självmord 5-6 gånger och åkt in och ut på psyket och sjukhus. 3 Års självskadebeteende, alldeles ensam. Vaknade för att överleva, inte för att glädjas och njuta av varje dag i mitt liv. Min tonår är bortkastad totalt på mediciner, psyken, sjukhusbesök, svikna nära&kära och Gud vet vad. Men just idag står jag här, starkare än någonsin förut. Jag hade inget hopp, ville inte leva, grät för i stort sett ALLT. Var till och med oroad för mina föräldrars ekonomi fast vi hade det bra ställt. Men som sagt. Nu står jag här, frisk och inte längre sjuk även om jag än idag fortsätter isolera mig från andra, ge inte upp, du klarar det. Tro mig.
Svara
En tjej på 15år
Gäst

Vet ej vrf

Jag har en massa oro hela tiden! Ångest! Först så när jag dåligt över att gå till skolan, jag e nt mobbad elr ngt sådant! Jag mår bara nt bra har alltid en klump i magen o oroar mig för ex Matten i skolan "suger" ja på o jag hör hur alla bara skriver o jag e sämst rent ut sagt.. Varje dag nästan när jag går upp så kännst det som de kommer ta stopp..jag kan nt gå..de går bara nt...jag har börjat bli mer trött,orkar inget, ledsen,orolig,Ångest o så sedan e de andra saker som också gör så jag e orolig o ledsen som jag nt vill ta upp här. Men jag vet att jag missar så mkt i skolan o då blir jag jätte stressad som leder till ångest o sedan oro.. Men som tur så har jag min mamma o prata med o så men Deklart de e svårt o förklara hur man mår för ngn som kanske nt mår dåligt. Jag somnar ungefär 3-4på nätterna jag tänker på allt. Får ångest över saker jag nt ens vet själv vrf.. :( :) men jag ska nt ge upp jag e stold över mig själv o fortsätter kämpa!
Svara
paulina
Gäst

Vill inte berätta

Jag är typ ganska deprimerad. Just nu ska jag egentligen göra mina läxor men jag klarar inte av det. Varje gång jag typ städar, gör läxor och liknande minns jag min värdelöshet. Den enda anledningen till att jag inte tagit livet av mig är för att jag inte vet hur folk kommer må, jag kan misslyckas och att min telefon innehåller dagboksanteckningar som är väldigt privata och om någon får reda på det kommer ingen fatta och jag kommer inte kunna förklara och alla kommer fatta fel. Jag har ångest och jag är sjukt trött typ hela tiden...
Svara