19 år och extrem ångest :(

Hej!

Jag är en tjej på snart 19 år som mår extremt dåligt. Är introvert och upplevs nog som en aning arrogant i skolan och av min omgivning. Tar nu studenten om en månad och jag upplever hur jag sakta men säkert glider ifrån samtliga av mina vänner.

Har gått och varit småkär i en kille i en av paralellklasserna och trodde att han tyckte om mig tillbaka och vågade hoppas och tillochmed lita på att det skulle bli något mellan oss, men nu tar han helt plötsligt avstånd. Jag är stressad inför skolan, har ingen plan för framtiden och jag har ångest över den här killen. Jag har ingen jag upplever att jag kan prata med om det här, och jag går ständigt omkring med impulsen att börja gråta, även om det är något som folk inte märker.

När sommarlovet börjar (mitt sista sommarlov :(, kommer jag inte ha någon att umgås med och kommer sitta hemma och deppa när andra i min ålder lever sina liv. Jag har ingen egentlig motivation till någonting, och jag har heller ingen aptit längre. Kan gå en hel dag utan att jag äter mer än några mackor.

Jag vet inte hur jag ska ta mig ur det här, och vad som kan få mig att må bra igen...:(
 Svara
Användare

Svar: 19 år och extrem ångest :(

De flesta skolor brukar ha en kurator. Om din skola har det, gå till hen och prata. Om du är som jag var i din ålder(är nu 37), och inte vill att någon ska se dig gå till kuratorn, kontakta din vårdcentral och be dem hänvisa dig till någon att prata med. Även de flesta ungdomsmottagningar brukar ha kuratorer att prata med.
Och som jag själv tänkte i din ålder, "-nej gå till kuratorer/psykologer och praaaata är inte min grej". Men tro mig, jag ångrar så starkt idag att jag faktiskt inte gjorde det då. Och jag är knappast den enda som känner likadant. Gå och prata med någon "professionell". Det är mitt främsta, bästa tips.

Lycka till :)
Svara