Användare

Hur stöttar jag bäst?

En mycket nära vän till mig är väldigt depremerad. Går på behandling, äter medicin.

Hur ska jag på bästa sätt stötta min vän? "Tvinga" mig på? Bara tala om att jag finns? Lirka med mig hen på aktiviteter? Låta vara ifred i de mörkaste stunderna?

Jag vill så gärna finnas till hands och hjälpa till, men vet inte hur jag ska göra det på bästa sätt. Ibland får jag för mig att jag snarare stjälper än hjälper. Om jag t ex säger "jag kan strunta i att göra A, så kan du och jag göra B istället", då känns det snarare som om hen mår ännu sämre eftersom hen då är skyldig till att jag inte får göra A. Det spelar ingen roll hur mycket jag försöker säga att jag hellre gör B med hen, hen ser bara att jag inte fick göra A.
 Svara
Användare

Svar: Hur stöttar jag bäst?

Jag är själv deprimerad. Det är mycket jobbigt men biverkningar av mediciner är 4 till 6 väcker och allt tar lång tid tillbaka. Just nu är min fjärde svora depression.Äter medicin många år för att hålla balansen men jätte svårt. Lycka till.
Svara
GMO
Användare

Svar: Hur stöttar jag bäst?

Fråga en kurator på din ort vad du kan göra. Är det allvarlig depression är det viktigt att vara försiktig tror jag. Har själv varit deprimerad flera år o insåg nyligen att så varit fallet och har tappat familjen på köpet för de har inte sett det. Har själv börjat med cbd-olja som i läkarkretsar är ifrågasatt men faktiskt hjälper mycket. Många på cbd-forum upplever positiva effekter o slutar med starka mediciner som ofta har biverkningar. Musik o motion ska hjälpa så föreslå promenader eller aktiviteter eller ge bort bra musik som personen gillar. Lycka till!
Svara