Användare

Vad ska jag göra?<3

Hej allihopa! Jag är ny på det här så jag vet inte riktigt hur man gör... Men jaja

Jo, enligt alla test jag har gjort lider jag av en svår depression. Jag har vid flera tillfällen försökt berätta för mina föräldrar hur jag mår men de lyssnar inte riktigt. Vid tidigare test har min depression varit mildare men den blir allt värre. Jag tänker mer och mer på att avsluta mitt liv och har gått in i ett självskadebeteende. Jag klarar knappt av att göra nånting längre. Tidigare har läxorna aldrig varit ett problem men nu... Jag mår helt enkelt piss. Och jag är rädd att mina betyg kommer att bli lidande.

Mina kompisar ser hur jag mår och frågar mig flera gånger om dagen om något har hänt... Jag vågar inte berätta något för dem. Jag är rädd för att de ska behandla mig som om jag vore gjord av glas eller inte bry sig - precis som mina föräldrar. Jag vet inte vad jag ska göra längre... Depressionen börjar ta över mitt liv och snart orkar jag inte mer. Vad ska jag göra? Någon som kan ge mig nått tips? För jag vet verkligen inte...

Tack för att du läste<333
-Tears...
 Svara
Msa
Användare

Svar: Vad ska jag göra?<3

Jag vet ju inte hur gammal du är, men det spelar nog egentligen ingen roll. Men går du i skolan finns det eventuellt en kurator du kan gå till. Du behöver inte berätta allt för denne, men kuratorn kan i sin tur hänvisa dig till var du kan vända dig.
Själv är jag vuxen (myndig) och vände mig till vårdcentralens drop-in första gången (gångerna). Ring sjukvårdsupplysningen på nummer 1177 så hänvisar de dig rätt.
Det kan vara ganska så ansträngande vid första kontakterna med läkare på vårdcentralen, inte bara för att vårdsystemet är väldigt trögt att ta sig fram i, men även att det är minst sagt skitjobbigt att berätta för en okänd och till synes oengagerad hur dåligt man mår. De flesta har ju för vana att berätta hur bra allt är och att det inte alls är så illa.

Men depressioner går att ta sig ur, även om det kan ta tid och hopplösheten enorm. Jag har varit inlagd på sjukhus för depression ett par tillfällen, haft syskon som varit drivande mot vården emellanåt, haft starka självmordstankar som blev till planer med hur, när och var det skulle ske..
Men det gick bra till sist. Det hoppas jag det gör för dig, och tror nog det. Att bli medveten om att det är depression, söka sig hit till forumet, skriva om det visar ju att du inser att det är ett sjukdomstillstånd och inte "att detta är livet".
Sjukdomar går att behandla, det är viktigt att komma ihåg.

Ofta kan det kännas bättre bara att ta steget att gå till läkare och berätta hur det är, att få berätta för någon. Var inte rädd för mediciner, får du biverkningar finns det andra att pröva och du får inget beroende. Samtidigt är det inga mirakelkurer utan det kan ta tid innan det sker en vändning.

Terapi fungerade bra för mig.
Även att vara öppen med att jag var deprimerad, släppa skamkänslorna som för mig blev en del av bekymret.

Något ostrukturerat kanske, men min depression gick över och så är det för de flesta.

Men sök vård, försök att öppna dig för någon (kurator, vän vem som helst egentligen du känner förtroende för) och ha tålamod.

Betygen går alltid att rätta till senare, viktigare är att leva och att inte skada sig själv..

Såg att det finns en meddelande funktion här, hör gärna av dig här eller där om du vill..
Svara
Användare

Bra sagt msa
Svara
GMO
Användare

Håller med msa. Viktigt att du gillar din kurator o har förtroende för personen. Lycka till.
Svara