Användare

Hur får jag min omgivning att förstå?

Har haft depression i princip hela livet. Sedan högstadiet i alla fall. Men upplever inget stöd ifrån min familj eller min man. De tycket bara jag ska rycka upp mig. Orkar inte ta tag i saker, orkar inte heller prata om depressionen med min man för jag upplever inget stöd och känner mig oförstådd. Hur har ni gjort för att få andta att förstå alvaret?
 Svara
Användare

Svar: Hur får jag min omgivning att förstå?

Hej! Ja känner också så att ingen förstår, :/
Dom ha ingen aning hur man mått o hur man kämpar. Ja förstår dig ialf. Kram på dig
Svara
Användare

Man ska förstå sig själv och skall helst inte försöka att de andra ska förstå en, de har tillräckligt med egna problem, för det finns terapeuter. Själransakan är viktigt i det läget.
Svara
Användare

En del människor inser inte att man i relationer måste ge och ta och att en relation består av två personer.
Kärleken tar aldrig slut av sig själv utan det är alla irritationsmoment man tillför förhållandet som förr eller senare får den andra att kallna,ledsna och dra.
Ett bra varningstecken på att förhållandet håller på att ta slut, är när partnern slutat bry sig, inte svarar och håller sig undan.
Den andre partnern är en partner och ingen vårdgivare som är till för den andre som säkert vill leva det liv hen drömt om i början. Det luktar tyvärr: Välkommen till dumpen.
Svara

Hur får man också omgivningen att förstå att man inte är en sopstation där man dumpar alls sina problem?

Det sägs att man sks ta bort all negativ energi men hur??
Svara

Hur får man också omgivningen att förstå att man inte är en sopstation där man dumpar alls sina problem?

Det sägs att man sks ta bort all negativ energi men hur??
Svara
Användare

Omgivningen kommer inte att förstå om de inte upplever det själva. För dem är det självklart att välja bort det ledsna som händer dem. För oss med depression går det inte att välja bort. Det måste behandlas. Mitt råd är att svara ärligt på frågor (så länge du är bekväm med det) och informera. Självklart är det svårt för människor att förstå om de inte själva upplevt det, men det är också ett tillfälle att utbilda dem. För det behövs i detta samhälle, utbildning om psykisk ohälsa. Samtidigt är det viktigt att säga att deras kommentarer sårar dig och att du gärna försöker förklara om de verkligen vill veta. Det är jättesvårt, jag har själv försökt. Men det är viktigt att försöka för att öka förståelsen, samtidigt som det poängteras att det inte är okej att komma med nedlåtande kommentarer. Hoppas allt löser sig för dig
Svara