från Stress.se

Artikel: Utmattningssyndrom

"Utmattningssyndrom innebär att du efter långvarig stress "går in i väggen". Symptomen kan både vara psykiska och fysiska." Läs hela artikeln
 Svara
ErikX
Gäst

Utmattning eller Utbrändhet

Hur mkt kan en läkare lägga skuld på hur man jobbar och hela den biten som en orsak till att man har dessa symptom?. Jag t.ex har haft dessa symptomer i flera år, och fick 28 poäng i testet. jag känner mig konstant orkeslös, trött och har en bakiskänsla större delen av dagen. Jag sover de timmar man ska sova 7-8 timmar, men är aldrig pigg för det, utan kan vakna, gå upp och käka lite frukost och göra små sysslor och sen någon timme senare somna i soffan igen och sova 2-3 timmar till. Varje gång jag går till läkaren, eller de få gånger jag gör det så tas det lite prover men de visar inget negativt. Är jag nu utbränd eller har utmattningssyndrom så syns väl inte dessa på blodvärden?.

Jag jobbar natt, vilket jag mkt väl vet är en bov i dramat och det är också så jag känner att läkaren förbiser mina problem och hänvisar till att det är nattjobbet som gör att jag mår som jag mår. Natt har jag jobbat i 2 år, dessförinnan jobbade jag endast dagtid och dessa probelm hade jag även då. Dessutom jobbar jag 7 nätter och är ledig 7..så det finns ju tid för återhämtning. Borde man söka ny läkare som förstår en och tar det på allvar?
Svara
Användare

Svar: Utmattning eller Utbrändhet

Har du kontrollerat så att du inte har brist på vitamin B12, att sköldkörtlarna fungerar normalt, samt bisköldkörtlarna.
Diabetes?
Svara
Användare

Svar: Artikel: Utmattningssyndrom

Utmattningssyndrom i mitt fall handlar om hela livets belastning. För mitt beteende träder fram hemma, på arbetet...överallt! Går från överbelastad på arbetet till överbelastad hemma och det bara snurrar. Ett hårt arbete i förändring väntar! Men nödvändigt!!!!
Svara
Användare

Svar: Svar: Utmattning eller Utbrändhet

Har du kontrollerat så att du inte har brist på vitamin B12, att sköldkörtlarna fungerar normalt, samt bisköldkörtlarna.
Diabetes?
Gjorde nyligen kontroll av detta, och Sköldkörtelhormon, B12 och blodsocker låg alla på normala nivåer., och sen var det bra med det liksom. Läkaren avslutade ärendet och hade jag ytterligare frågor så kunde jag kontakta hen. Blir tokig snart. Jag är ju frisk som en nötkärna om man ska tro alla prover som alla visar normala nivåer och värden.
Svara
Användare

När inte läkarna hittar något fel är det svårt att få hjälp.

Har du kalla händer och fötter?
Förkylningssymtom?
Rinnsnuva?
Svara
PW
Gäst

Förutom om man råkar ut för en sjukvård som anser att enbart piller är adekvat vård och vägrar ge professionell hjälp samt en arbetsgivare som anser att det dels inte är deras ansvar samt att aningen lättare arbetsbörda i ett halvår är adekvat lösning och sen ska man vara frisk oavsett.

Nu efter drygt 3 år kämpar jag fortfarande med den här skiten och börjar tappa tron på att någonsin bli av med det.
Svara
Användare

Svar: Svar: Artikel: Utmattningssyndrom

Utmattningssyndrom kan bero på många olika saker.

I Sverige är det svårt att få en riktig diagnos av läkare. Exempel på en diagnos för utmattningssyndrom är ME/CFS. Myalgic Encephalomyelitis / Chronic Fatigue Syndrom.

Läste i en artikel hur livskvalitén påverkas av ME/CFS:
“Patients with ME/CFS are more functionally impaired than those suffering from type II diabetes mellitus, congestive heart failure, multiple sclerosis, and end-stage renal disease (Anderson & Ferrans, 1997; Buchwald, Pearlman, Umali, Schmaling, & Katon, 1996).
Andersson and Ferrans found that the scores for quality of life were lower for ME/CFS than any other chronic illness group. It is estimated that over 800,000 individuals have this illness in the USA (Jason et al., 1999).
Given the prevalence and impact of this illness on patients, there is a need to identify theoretical frameworks for better understanding the etiology and pathophysiology of this complex illness. Below, we review two promising theories involving kindling and oxidative stress.”

https://www.researchgate.net/publicatio ... e_Syndrome
Svara