från Stress.se

Artikel: Test: Lider du av utmattningssyndrom?

"Testa dig själv om du ligger i riskzonen för utmattningssyndrom. Gör självskattningstestet KEDS, Karolinska Exhaustion Disorder Scale, som forskare vid Karolinska Institutet tagit fram." Läs hela artikeln
 Svara
Anonym
Gäst

Hur gör man om man fick resultatet 38, borde man kontakta någon då? Skulle det kunna vara något annat som t.ex. nedstämdhet eller värre?
Svara
Helena Karlfeldt
Gäst

Felaktigt test

Jag jobbar professionellt med KEDS. Varje fråga i KEDS ska besvaras på en skala från 0-6 där nivåerna 0,2,4,6 också har ett formulerat påstående. I er version finns bara tre möjliga svar på varje fråga. Dessutom finns inget sätt att svara att man inte har några besvär alls. Det här frågeformuläret är alltså fundamentalt felkonstruerat och ger en felaktig bild till den som svarar. Om ni är seriösa med er websida så ska ni genast korrigera det här testet eller ta bort det.
Svara
Elin
Gäst

Stressad på grund av skolan

Tänkte se hur allvarligt en flitig elev blir påverkad av stress, och svaret var att jag ligger i riskzonen för utmattningssyndrom. Jag är väl själv inte särskilt förvånad, men det är nog lärarna som tror att jag som elev ska orka plugga till 4 prov/större uppgifter denna veckan och ytterligare 6 prov/större uppgifter nästa vecka. Det tar ALDRIG stop och jag vet att min ända vila på året är då sommarlovet startar, tills det är över. Vad är egentligen meningen med att lämna detta över eleverna? Jag både känner mig stressad och blir dessutom förvånad varje dag att jag vaknar i min egna säng och inte på sjukhuset. Är det så här samhället ska se ut? Om det är någon som har tips på hur man kan ta det lugnt trots ett liv som detta, så svara gärna, för just nu känner jag mig väldigt nära att gå in i väggen.
Svara
Niclas
Gäst

Använd testet korrekt

Likt Helena jobbar jag med testet till vardags. Jag kunde vara se tre alternativ, med de sex som finns i den korrekta versionen. Jag kryssade \"det lägsta\" alternativet på samtliga frågor och får då veta att jag ligger i riskzon. Det betyder således att alla som gör testet hos er kommer hamna i riskzonen.
Svara

Svar: Felaktigt test

Jag jobbar professionellt med KEDS. Varje fråga i KEDS ska besvaras på en skala från 0-6 där nivåerna 0,2,4,6 också har ett formulerat påstående. I er version finns bara tre möjliga svar på varje fråga. Dessutom finns inget sätt att svara att man inte har några besvär alls. Det här frågeformuläret är alltså fundamentalt felkonstruerat och ger en felaktig bild till den som svarar. Om ni är seriösa med er websida så ska ni genast korrigera det här testet eller ta bort det.
Hej Helena och Niclas, tack för er feedback! Vårt självtestverktyg fick lite svårt att hantera KEDS testet. Nu är problemet åtgärdat och varje fråga har åter sex alternativ. Mvh Healthcare redaktionen
Svara
Andrea
Gäst

Ett resultat men sen då?

Vad gör man om man inte kan ändra sin arbetssituation?
Jag vet att jag är utmattad, så testet visade mer el mindre något jag redan visste. Men vad gör man?
Svara
Användare

Svar: Artikel: Test: Lider du av utmattningssyndrom?

Om man känner sån press i sitt jobb skulle jag testa byta och ta prover på vc
Svara
Användare

Svar: Svar: Artikel: Test: Lider du av utmattningssyndrom?

Jag fick 39. Vet att jag lider av utmattningsyndrom. Varit till akuten 2 gånger pga att jag vaknar i ren skräck varje morgon då jag sovit max 3 timmar. Ständig hjärtklappning, svimmar, klarar inte att duscha ensam då ramlar jag ihop.
Bara att skriva detta tar på mina krafter. Men nej jag får höra att jag är full frisk då jag blivit undersökt på akuten. Et är skrämmande och hemskt att må såhär. Inne på mitt andra år nu då jag inte klarar mycket. Inte får jag någon hjälp. Nu är jag för matt. Orkar inte ringa vc, kan ej klä på mig och gå ut. Hjärtklappning och tinnitus 24/7. Jobba kan jag självklart inte göra. Ger upp snart. Vården är ett skämt. Jag får då inget stöd eller förståelse.
Panikattacker, svettningar, fryser, yr. Ingen glädje alls. Jag är en belastning för min man känns det som. Även om han gör allt för mig och stöttar.
Nu är jag arg, trött, har gett upp. Arg på min kropp som ej kommer igen. Vila och vara helt utan stress går ju inte heller. Om man inte bor i en stuga i skogen helt utan krav.
Svara