Användare

Skall jag?

Hej,
Skall jag ta steget?... :oops:
Har funderat och diskuterat med läkare i många år om Gastric Bypass.
Har idag tre vuxna barn, två snitt varpå magen hänger över.
Jojobantat, köpt löpband, gått på gym, men det verkar som om min kropp vägrar tappa vikt av motion.
Jag VILL leva bra, må bra, kanske dags för denna operation!
MEN jag har hört så mycket "biverkningar" av de som gjort operationen, en har tagit livet av sig, en annan har börjat dricka och skilt sig m.m.
Hur vanligt är det med dessa resultat?
Jag har också hört att de som gjort denna operation har haft väldiga problem med dumping?
Tack På Förhand & God Jul!
Mvh
Kicki_63
 Svara
Kirurgöverläkare

Svar: Skall jag?

Hej. En överviktopertation är i dag det effektivaste sättet att gå ner i vikt och behålla viktnedgången. Dock krävs det att man som patient har viljan att ställa om sin kosthållning. Idag finns det två typer av operationer, Gastric bypass och Gastric sleeve. Bägge har relativt få biverkningar om de utför på rätt sätt, på rätt patient. Dumping förekommer tex nästan inte alls på Gastric sleeve, och oftast bara i början efter en Gastric bypass. Hör av dig till en seriös klinik så kan de ge mer detaljerade svar på dina frågor.
Vänliga hälsningar
Christofer Grimås
Kirurgöverläkare
Svara
Användare

Svar: Skall jag?

Nu kanske jag är sent ute, men som opererad med metoden Duodenal Switch, och med kontakter med många opererade med Gastric Bypass, så har jag några råd inför ett beslut om överviktskirurgi.

Kolla upp sjukhuset noga, framförallt bör du kontrollera hur eftervården ser ut. Kommer det tas prover regelbundet eller är du utelämnad till att böna och be din vårdcentral om att de ska sköta provtagningen? Det är viktigt att provtagning sker regelbundet, eftersom du riskerar att få brister på grund av sämre upptag.

Hur ser ditt landsting på plastikkirurgi av överflödig hud? Alla drabbas inte, men många får problem och de olika landstingen har otroligt olika villkor. Det som är ok i Dalarna, är otänkbart i Västra Götalands regionen osv.

Hur desperat är du? Alla operationer kommer med en risk och om det går fel, tror du då att du kan klara av det utan bitterhet. Jag är rätt övertygad om att om det inte hade varit en fråga om liv eller död för mig, så hade jag inte orkat ta mig igenom alla problem som uppstått efter operationen, 3 tarmvred, laktosintolerans, IBS-mage, dumpningar, paniken när man som nyopererad tagit en för stor klunk vatten och det känns som att man inte får luft etc. Min livskvalitet är trots alla komplikationer betydligt bättre idag än när jag var som störst, men hade min övervikt INTE varit så handikappande som den var, så hade jag troligen inte känt likadant.

Operationer hjälper de flesta, men inte alla (inte ens fast de gör allt rätt, vilket drabbat en av mina väninnor), att gå ner i vikt. Men det är ingen Quick-fix, som många tror. Och livet blir inte alltid lättare även om man själv blivit det.

Ett förslag är också att leta upp de forum för viktopererade som finns. De är jättebra även när man står inför beslutet och framförallt när man väl tagit det. Själv har jag fått höra andras erfarenheter, fått råd, ärva kläder och många goda vänner tack vare dem.

Slutligen jag vare sig avråder eller råder någon att operera sig, det är ett beslut som är så personligt att man måste fatta det helt själv. Men jag rekommenderar starkt att man gör sitt bästa för att fatta ett så genomtänkt beslut som möjligt, för trots allt så måste du ju faktiskt leva med det här beslutet och man kan inte få det 100% ogjort om man skulle ångra sig.

Lycka till vad du än beslutar dig för!
Svara