Artikel: Vilka får opereras?

"Det bästa sättet att bli av med sin fetma är att lägga om kost och livsstil. Men det finns de som av olika skäl inte klarar detta. Då kan en fetmaoperation, överviktsoperation, hjälpa till och därmed minska risker för hjärt-kärlsjukdomar, diabetes och cancer." Läs hela artikeln
 Svara
suzana
Gäst

Artikel: Vilka får opereras?

om man får godkän från lanstinget får man välja vilken op mam vill tack
Svara
Användare

Svar: Artikel:Vilka får opereras?

Hej! Är närmast desperat.har bantat mestadels av mitt liv och så snart jag slutar går jag upp i vikt i raketfart.Har en knäskada nu som inte tillåter mycket rörelse,astma,fibromyalgi,ständig halsbränna :sick: och viktstress.Är 60 år nyss fyllda,för ålderstigen för en operation? Detta är viktigt att få veta.
Svara
Användare

Svar: Artikel:Vilka får opereras?

Tillägg Tanita.Heltidsarbetar inom vården,går mycket i jobbet.
Svara
Eduviges
Gäst

Vad ska man vända sig till när vc läkare vägrar

Hej
Jag behöver göra ett gastric operation anser jag efter jag lyder av ett rygg skada och lever med mycket smärta och under dom senaste 15 år jag har lagt på mig många kilo, jag är den sortens människa som att banta hjälper inte med för att tappa bort det man lagt på sig utan jag behöver mycket motion för det. Men nu kan jag inte göra som förut, att hålla mig med bra vikt med hjälp av balanserad mat o motion, om jag motionerar som jag gjorde tidigare skulle jag inte kunna gå på grund av smärta jag lider av spolylostis och nån grad spinna bifoga escondida, och blivit stel operera för at kunna ha lite mer stabilitet i ryggen. Med tanke hur jag har det gick jag till min VC för att prata med läkare om ett remis till gastric op. men hon tycker att det var ingenting för mig utan jag skulle träna o banta, om hon hade lyckas med att gå ner 30 kilo så klart skulle jag det, när jag påpekade att på grund av ryggen det skulle inte vara möjligt hon så " bit ihop" och rör på häcken .... Efter det jag har begärt att få träffa andra läkare men har inte fått göra det. Hur ska jag göra? Jag behöver hjälp jag väger 98 kl o är vara 157cm lång, jag är vist övervikt.
Vem ska jag vända mig till?
Svara
Kirurgöverläkare

Svar: Vad ska man vända sig till när vc läkare vägrar

Hej. Ja det är inte så lätt alla gånger. Alla har dock rätt till att få en andra bedömning. Du får helt enkelt söka en alternativ vårdcentral eller ta kontakt med en privat aktör, men då måste du ju betala själv. Lycka till.
Vänliga hälsningar
Christofer Grimås
Kirurgöverläkare
Svara