från Diet.se

Artikel: LCHF

"Med LCHF-dieten ska du äta mer fett och protein, men mycket mindre kolhydrater. Dieten passa dig som inte vill gå hungrig när du bantar, och som kan tänka dig att leva utan mycket kolhydrater." Läs hela artikeln
 Svara
hannes
Gäst

hej, detta låter bra
Svara
Emma
Gäst

Detta låter rimligt och bra. Ska testa själv :)
Svara
diana
Gäst

hej .jag behover gå ner i vikt men jag kan intte kan du hjälpa mig är du snäll jag är 47 år och jag änvende medeciner venlafaxin och levaxin och bedranol .jag 68 kilo 162 cm .tack får hjälp MVH
Svara

Hej Diana, du har bara en väldigt lätt övervikt. du ligger på gränsen till normal. Du behöver alltså inte gå ner mer än ungefär 2-3kilo. Lägg in lite mer träning i ditt liv och uteslut socker så kommer detta att ske av sig själv efter ett tag. Känner du att du har försökt gå ner i vikt men att det inte fungerar för dig så kan du söka hjälp hos din vårdcentral hos din husläkare. Att banta själv kan vara riskfyllt då flera misslyckade bantningsförsök ofta leder till jojo-bantning och/eller ätstörningar.
Svara
Jossan
Gäst

Hej! Jag är 23 år gammal, tränar minst 2 gånger i veckan oftast mer. Jag är 165 cm lång och väger 103 kg. Jag har tränat i ett år och jag går inte ner! Utseendet på min kropp ändras men inte vikten. Vilken diet bör jag testa?
Med vänlig hälsning
Svara
Ulrika Brunn, legitimerad dietist
Gäst

Hej Jossan!

Nyckeln till all viktnedgång är enkel matematik; man måste göra av med mer energi genom aktivitet och rörelse än vad man får i sig i form av mat och dryck. Så det är jättebra att du har kommit igång och tränar och rör på dig. Jag som dietist är professionellt emot det vi vanligtvis brukar kalla för bantningsdieter - dieter med mål att gå ner så mycket som möjligt under kort tid. När man som du har ett högt BMI (Body Mass Index) och fler än bara ett par kilo att gå ner för att nå sitt mål så tror jag att det är viktigt att man väljer att äta på ett sätt som är hållbart för en själv i längden. Dvs. att man väljer en "diet" eller ett sätt att äta som man inte tröttnar på inom några veckor. Det forskningen visar är att det viktigaste för all viktnedgång egentligen inte är vilken bantningsdiet man väljer utan att man följer den. Sen innebär alla dieter någon slags uppoffring som man måste vara villig att göra, vare sig det gäller att skära ned på sötsaker, på alkohol eller läsk, på kolhydrater eller på gräddiga såser, korv och bacon.

En diet som jag tror passar de allra flesta, därför att man fortfarande får äta varierat och lite av varje, är den gamla hederliga tallriksmodellen - men anpassad till att minska i vikt. I denna tallriksmodell så upptar sallad och grönsaker halva tallriken och resten fördela ungefär lika mellan proteindelen och kolhydratsdelen. Grönsaker upptar stor volym och ger mättnad i magen men innehåller väldigt lite energi, dvs. kalorier.

Vad det gäller träningen så tycker jag att du ska se det som positivt att utseendet på kroppen förändras. Du bränner troligtvis fett, bygger muskler och minskar i kroppsomfång. Många bra tecken. Ibland ska man inte stirra sig blind på vad vågen säger utan känna mer på hur kläderna sitter. Lycka till och fortsätt kämpa Jossan!

Vänliga hälsningar
Ulrika Brunn, legitimerad dietist
Svara
natasha
Gäst

Hejsan! Jag är 20 år 1,60 cm och väger 59,1 kg. Gick upp fem kg under sommaren och skulle vilja gå ner de kg nu. Jag är ute och går en timme om dagen. Tror du lchf skulle fungera för mig för att gå ner i vikt ?
Svara
Saga
Gäst

Hej jag är 12 år och väger 69 kg!! Hur ska jag gå ner i vikt?
Svara
tora
Gäst

hej! jag vill gå ner 20 kilo till sommaren så från nu 80 kilo till 60 och jag är 177 cm lång.
, tror ni det går med denna dieten.
mvh
Svara