Ny Användare

Träffa en psykolog

Hur vet jag om jag borde gå och prata med en psykolog? Hur vet jag om jag kan klara mig ur min nedstämdhet på egen hand och hur vet jag hur illa det egentligen är?
För samtidigt som jag nog skulle tycka det vore skönt att prata med någon så gör det mig också stressad för att det tar min tid från det jag egentligen vill göra och vart jag egentligen vill vara.
Alltså, jag har ingen möjlighet att träffa en psykolog där jag befinner mig idag och måste därför flytta men att flytta dit vet jag inte om det skulle göra att jag mådde bättre eller sämre.
Hur vet jag egentligen alls vad jag ska göra?
 Låst

Du vet när du behöver träffa en professionell samtalspartner, när dina tankar tar över och du inte hittar en utväg. Samtalen kan vara avlastande, stödjande, behandlande osv.
Det är viktigt att veta att dessa samtal är en "investering" i sig själv, en investering i sitt eget mående. Jag förstår att det finns mycket annat roligt som kan locka mer, men ibland behöver vi stanna upp i livet och fokusera mera på hur vi har det och om vi vill ändra något. Det kommer förhoppningsvis leda till en förbättrad mående och en lyckligare person.
För att ha samtalskontakt behöver du nödvändigtvis träffa en psykolog/terapeut i ett fysiskt rum, utan med dagens teknologi kan man faktiskt sitta på helt olika platser och ha samtalskontakt med hjälp av internet, bl.a. skype. Det är många som erbjuder den samtalsformen och man kan prova-på antingen kostnadsfritt eller till en förmånligare taxa.
Prova och känn efter om det kan vara ett alternativ för dig!
Svara