Ny Användare

Min oro hindrar mig från att leva livet

Hej, jag har haft problem nu i snart 1 år med oro, ångest och panikattacker. Jag har haft det jobbigt med panikattacker sedan ca 3 år tillbaka men det har varit under kontroll. För ca 1 år sedan kräktes jag helt plötsligt i skolan inne på en toalett. Sedan dess har jag varit obegripligt orolig och ängslig över att det ska hända igen på en offentlig plats och att jag då inte ska hinna till toaletten. Detta har gjort att jag undvikit buss, bio, föreläsningar i skolan (har dock tagit studenten nu), restauranger, tåg osv. Jag har aldrig fått komma till en riktig psykolog med KBT, har bara skickats runt till kuratorer som inte kan något och fått mediciner som jag vägrar att ta pga biverkningar (illamående). Har även gått ned 10kg i följd av detta då jag kom på att om jag inte äter något så kan jag inte kräkas upp något och då kan jag ju "leva normalt". Men det blir aldrig bättre.. Har oftare hjärtklappningar än vad jag inte har det, är otroligt trött och orkeslös, "sover middag" nästan varje dag. Skulle inte säga att jag har blivit deprimerad men det är snudd på. Jag är 19 år och rädd för att leva, klart man mår dåligt av det. Jag vet bara inte vad jag ska göra.. Ingen läkare tar mig på allvar, kuratorer vet inte vad de ska göra. Känner mig frustrerad och hopplös. Har du några bra tips på hur jag ska tackla detta? Jag är väl medveten om KBT och vad det står för och innebär (ska själv plugga vidare till psykolog inom psykiatrin..) och har försökt att tillämpa det på mig själv men går icke, behöver en utomstående. Jag bor i Västerås, du kanske vet något bra ställe jg kan höra av mig till som inte kostar? Jag är desperat! hjäääälp!
 Låst

Hej Rrebecka!
Det låter som du har det tufft och det även hindrar dig i ditt liv och vardag. Det låter tråkigt att du upplever att du inte har fått hjälp när du har sökt det.
Tyvärr behöver man ibland kämpa lite mer för att få den hjälp man verkligen behöver. Har du någon som kan stötta dig på vägen? Följa med dig på läkarbesök och kan hjälpa dig att beskriva din tiilvaro för att bli remiterad till rätt person? Ibland kan det vara skönt att inte vara ensam i den processen.
I och med att du skriver att du vill att det inte ska kosta mycket, utesluter jag privata psykologer/terapeuter. Det är hos landstinget du ska få hjälp. Du har säkert gjort det här förut, men jag skulle ändå rekommendera dig att boka en ny tid hos din husläkare (eller byta husläkaren om du upplever att du inte blir lyssnad på ) och efterfråga att bli remiterad till en psykolog eller psykiatriker. Det är först då du kan få rätt behandling som inte bara är begränsat till mediciner utan även är professionell samtalskontakt. Eftersom du är över 18 år, så är BUP uteslutet, men sök gärna på webben om det finns en ungdomsmottagning som tar emot unga vuxna.
Jag vill även passa på att rekommendera, om du redan inte har tittat på dessa sidor, att ta en titt. Det finns väldigt nyttig information att ta del av.
http://www.kbt.info/behandling
http://www.angest.se/riks/
http://www.1177.se/Vastmanland/Tema/Psy ... stmanland/
Det är väldigt bra att du är intresserad av ämnet och söker och läser självhjälp böcker, men det är väldigt viktigt att få professionell hjälp för dig för att bli av med besvären.
Det viktigaste är att du inte ska ge upp och förska orka kämpa för att få rätt vård och behandling.
Lycka till!

Svara