Ny Användare

Deprimerad?

Hej! Jag har nu under ca 1 års tid känt mig nedstämd. Inget riktigt intresserar mig och jag känner mig ofta likgiltig.

Lider av ångest till och från. Fast det är inte lika mycket som förra året. Då kunde jag få så mycket ångest att det klia i fingrarna och jag får ofta svårt med andningen när ångesten kommer krypandes.
Nu har jag mer ofta en tomhetskänsla inom mig och det finns inget jag ser fram emot. Kan ibland få världens gråtattack på nätterna utan att något egentligen har hänt. Klarar dock av mitt jobb osv. Jobbar på förskola och har favoriserats av barnen vilket gör mig glad då de är så himla söta mot mig. Men har ingen vidare ork till annat. har inte ofta lust att hitta på saker med mina vänner som förut.

Festade alldeles för mycket i några år och kan inte dricka med måtta och det förekom en del substanser och det kanske har satt sina spår? Nu tycker jag inte ens att festa är kul, vilket var typ det roligaste jag visste förut. Min mamma säger att jag borde gå och hitta en hobby men det är svårt. Har inte lust till något. Föräldrarna har alltid ställt höga krav på mig och och mina syskon, och det känns lite som att jag bara duger när jag gör bra ifrån mig. Även om jag vet att de älskar mig väldigt mycket och ställer upp vad som än händer.

Känner också mer och mer för att undvika vännerna då det känns som att jag bara smittar ifrån mig en massa negativ energi. Jag känner mig som ett stort grått moln och det blir inte bättre. Kan man vara deprimerad även om man klarar av t.ex. Jobbet bra? Människorna jag jobbar med verkar inte märka något då jag ändå kan skratta åt skämt och vara skämtsam och se glad ut. Men min syster och bästa vän tycker att min nedstämdhet är märkbar.

Skulle nog säga att jag är 50% likgiltig, 30-35% nedstämd och 15-20% glad, och är så trött på att ha det så. Tror du att jag kommer bli bättre ifall jag skippar alkohol och fest osv helt och börjar tex träna? Hur blir jag glad igen? Blir tokig...
 Låst
Ny Användare

Och för att tillägga har jag en väldigt låg självkänsla. och hur får man den att bli bättre? Hade aldrig behandlat en människa så som jag behandlar mig själv.
Svara

Hej Bellat!
Jag fastnade på din sista meningen " hade aldrig behandlat en människa så som jag behandlar mig själv" det är väldigt intressant det du skriver. Det låter som du är hård mot dig själv och det gör att du inte heller kan tro på dig själv och det du gör, vilket kan ha koppling till din låga självkänsla. Det behöver du söka hjälp för i form av terapi. Det är inte svårt och med hjälp av en terapeut/psykolog som känns bra för dig kommer du kunna klara av det. Vår självkänsla och självbild är det som vi har med oss i alla sammanhang. Det är viktigt att jobba och förstärka din egen bild av dig själv.
Utifrån det du skriver verkar du vara en person som är omtyckt på jobbet av kollegor och barnen du arbetár med. Det tolkar jag som att du är bra på det du gör och det hoppas jag att du kan ta till dig och känna dig nöjd och stolt över dig själv.
Genom att träna och ha fysiskt aktivitet kommer din kropp frigöra en del "må bra" hormoner som kan bidra med att du känner dig piggare och orkar mer. Det kan vara värt att prova!
Hoppas du tar tag i det som hindrar dig i din utveckling och satsar på att se till att göra allt och få all hjälp som gör att du mår bättre.
Svara