Användare

Pendlar mellan att vara normalt glad och att ha svår ångest

Hej! Jag är en ung kille som under den senaste tiden känt mig överumplad av kraftiga ångestanfall och svåra perioder av depression.

Jag är i vanliga fall en social, optimistisk och självgående person men har nyligen under mycket stress kring min ekonomi börjat känna mig väldigt, väldigt annorlunda.

De senaste två månaderna har varit en bergochdalbana av intryck och känslor. Jag får mentala spärrar som låser mig ifrån att ta tag i saker eller höra av mig till människor/svara i telefon. Många i min närhet säger i princip att "det bara är att ta sig i kragen och göra" saker som att söka jobb (då jag för tillfället är arbetslös) eller träffa mina nära och kära. För att jag måste det, och jag vet att jag måste. Men jag kan inte. Det går bara inte.

Som jag skrev är jag en självgående person som vanligtvis är mycket bekväm i att ta tag i mig själv och göra det som behöver göras, men dessa nya känslor liksom tvingar mig till att isolera mig från allt och alla under några dagar, ibland upp till en vecka. Under den tiden kan jag inte ens bete mig normalt i sociala sammanhang, inte ens med mina närmsta vänner eller familj. Sedan kan jag må bra igen, som nu. Nu är jag mig själv, har fått viljan tillbaka, har kontaktat läkare, börjat söka jobb som vanligt och också bestämt mig för att skriva detta inlägg.

Jag skulle vilja veta vad detta kan bero på, att jag fastnar i mentala träsk som jag inte klarar av att hantera annat än att "vänta" ut dem. Jag känner inte igen mig själv i min motsvarande fas. Nu kan jag t.ex inte förstå hur eller varför jag har mått så dåligt, och när jag mår dåligt kan jag inte alls förstå hur jag känner när jag mår bra. Skitkonstigt är det.

Tyvärr kommer jag inte att komma i kontakt med någon psykolog förrän sent i September, därför vänder jag mig hit för tillfället i hopp om svar, tips och råd. För om det fortsätter som det har gjort så kommer jag att halka tillbaka till ångesten och depressionen om några dagar, och så läggs livet på hyllan igen.
 Svara