Ny Användare

Min pojkvän är deprimerad, vad ska jag göra?

Min pojkvän är väldigt deprimerad. Han tycker att livet är meningslöst och känner ingen glädje längre för saker och ting. Så jag vet inte längre hur jag ska få honom att bli glad igen. Jag försöker få honom att söka hjälp, men han säger att han är ett ”misslyckat fall” och att de inte går att hjälpa honom. Han tror inte på att psykologer kan hjälpa honom och han tror att antidepressiva inte fungerar för honom.
På senaste tiden börjar även jag känna mig nere, för på något sätt håller jag med honom om livets meningslöshet.
Han tycker att jag borde lämna honom för att jag ska slippa all ”skit” som är kopplat till honom. Nu är det så att jag älskar honom och vill inte lämna honom. Vad ska jag göra för att hjälpa honom?
 Svara

Reply To: Min pojkvän är deprimerad, vad ska jag göra?

Det verkar som att ni befinner er i en jobbig situation. Din pojkvän behöver någon slags hjälp. Om det inte är någon professionell som han vill prata med kanske han kan vända sig till någon annan anhörig först, bara för att få andra perspektiv på saker och ting. För att kunna bli hjälpt måste han dock vara motiverad för detta. Därför kan du inte ”tvinga” honom om han egentligen inte själv vill. Men du kan absolut finnas där som stöd, både psykologiskt och praktiskt stöd och försök att få honom att vända sig till någon professionell inom sin tid. Kanske kommer han senare att komma till en punkt då han känner att han behöver hjälp och då ha motivationen att resa sig ur detta.

Försök även att få in rutiner i era liv. Börja träna, kanske tillsammans? Sätt upp ett mål som ni längtar efter, kanske en resa att se fram emot? Ta en dag i taget och försök att hitta på något litet varje dag.

Kom ihåg att du inte ska glömma bort dig själv. Ibland kan även du som anhörig behöva prata med någon för att inte dras ner. Jag förstår om du inte vill lämna honom och att du vill hjälpa honom, men det är hans ansvar att ta tag i sitt liv och inte ditt. Det är viktigt att du kommer ihåg detta, även om du såklart vill hjälpa den du älskar.

Med vänliga hälsningar
Healthcare
Svara
Ny Användare

Jag har varit deprimerad i över 10 år (har det i släkten) och jag känner igen mig i det du skriver om din pojkvän. Det du kan göra, om du känner att du har orken till det, är att förklara för honom att du finns där. Om det går är det bra om du pratar med honom och frågar vad han känner att du kan göra för att han skall må bättre. Jag förstår hans resonemang när det kommer till att söka hjälp. Jag känner inte heller att det skulle göra någon skillnad i mitt fall eftersom problemen inte blir lösta av att prata. Det är handlingar som måste till för att det skall bli en förändring, men jag har inte den energin som krävs för det just nu.

Berätta för din sambo hur du upplever hans depression och hur den påverkar dig. Jag önskar att min sambo kunde göra det... Han säger bara att jag inte skall förvänta mig någon förståelse från honom och jag har försökt förklara för honom vad han kan göra för att jag skall må bättre, men det händer ingenting. Om du vill hjälpa din sambo. Säg det!
Svara
Ny Användare

Livet är inget misslyckande och det är värt att leva för! Se så vacker naturen är och hur livlig den är. Se på hur fåglarna sjunger och hur stjärnorna lyser så klart. Se upp på himlen en stilla natt och märk att det är av livet, alltihop finns! Det är underbart att vara människa när man kan känna sig trygg och alltid kan gå till någon när man stöter på några problem. Det är så underbart att hjälpen inte är långt borta. Naturen är fantastiskt och det kan hjälpa att titta upp med ett öppet hjärta en natt/ dag och fråga, varför är jag här, är jag ensam?

Kan gärna fortsätta skriva till dig.
Frid önskar jag er.

Svara