Ny Användare

inget framtidshopp och skov av depp

För tre år sen drabbades jag av en depression jag inte visste vart den kom ifrån. Jag har det bra och såg ingen anledning. Jag fick utskrivet citalopram och efter en dryg månad var det bra igen. Sen dess återkommer skov av depp som kan vara i några veckor. Jag vet inte varför, men de kommer plötdligt och vardagen blir grå, trött, meningslös och med extrema skuldkänslor inför min situation.

Kan depp uppkomma enbart som kemisk obalans, kan orskaen var sköldkörtelproblem?

En annan fråga jag har är stor hopplöshet inför framtiden. Inte för min egen utanför alla andras. Jag får panik över alla larm om klimatförändringarna. Jag får panik över att mina barn ska växa upp i ett samhälle där det är ok att hata på invandrare och där nazister växer sig större och större, och där terrorismen tagit nya grepp. Jag ser inget framtidshopp, snarare en apokalyps framför mig.

Jag anser också att alla människor som mår dåligt i dag, som flyr krig och som tigger på gatan hatar mig för att jag har det bra. Jag vet att många människor såklart känner som jag, men för min del känns det så destruktivt. Som att något håller mig tillbaka från att vara lycklig och ta vara på livet. Som att jag hela tiden måste tänka på alla människor som har det så mycket sämre, som att jag inte får vara lycklig innan världen är jämställd, jämlik och utan krig.

Hur vanliga är dessa känslor hos människor?
 Svara