Ny Användare

Ensamhets ångest

Hej!
Har lämnat ett 20-årigt äktenskap med en man med alkoholproblem(senaste 1 ½ året nykter). Vi har två barn 19 o 18 år, den äldsta utflyttad.
Flyttade långt från nv Skåne till norra Bohuslän i oktober -14.
Har vänner på min nya ort och känner mig välkommen.
Men känner stor sorg över det havererade äktenskapet även om det var jag som tog steget. Har god kontakt med mitt X, för god kanske?
Känner outsäglig sorg över att X söker nya kvinnor för att döva sin ensamhet. Har svårt att släppa taget, vet inte ens om jag vill.
Rädsla för oönskad ensamhet, att bli ratad och eller övergiven har varit en stark och jobbig sak för mig genom hela livet men nu har jag svårt att hantera det. När det blir som värst känns det som väggarna kommer emot mig, en klaustrofobisk känsla, det stramar i halsen, tryck över bröst, jobbigt att andas. Har svårt att vara ensam fast jag är en människa som annars kunnat söka och njuta av ensamhet. Sömnen är sämre även så aptiten. Och jag som är en kreativ människa får inget gjort. Jag går och går och går, hunden är glad i alla fall.
Är detta något jag bara ska genomlida, typ det går över, eller behöver jag hjälp och i så fall vart ska jag vända mig?
Med vänlig hälsning B
 Svara
Gäst
Gäst

känner igen känslan

Hej
jag känner igen känslan du beskriver av ensamhetsångest. svårt att hantera men skut , för mig hjälper avslappning och andas med magen. ett lugn brukar infinna sig då. sen tror jag att du behöver gå till botten med orsaken till dina symtom. inget qvick fix men är värt att lägga tid o energi på att se orsakerna till hur du mår idag. Jag går i terapi och det har varit jobbiga insikter om min barndom som jag kan se är orsaker till mitt mående. För min del är det också viktigt att acceptera och släppa sorger och besvikelse över olika händelser. att inte heller anklaga människor omkring mig för olika händelser som gjort mig illa.
hoppas mina rader kan ge dig lite styrka. kram
Svara