Artikel: Årstidsbunden depression

Årstidsbunden depression kallas på engelska för Seasonal Affective Disorder (SAD) och står i korthet för att man drabbas av nedstämdhet eller depression vid årstidsskiften. Läs hela artikeln
 Svara
Elisabeth
Gäst

Åka söderut vid årstidsbunden depression?

Mitt problem är att jag är deprimerad från maj till augusti samt nov till julhelgerna är över. Undrar om jag borde åka någon vecka eller mer till ett varmt land pga ljuset tex i början av nov. Har ni några andra råd tar jag tacksamt emot dom. Har antidepressiv medicin. Har arbetat alla år(på ren vilja) men i år gick det inte.
Svara
Johnsson
Gäst

Deppar över våren

Jag blir inte depp och mår sämre när hösten och vintern närmar sig, tvärt om jag mår som bäst när hösten närmar sig, det blir mörkt ute man får ligga inne under filtar framför en brasa och bara mysa med tända ljus. Jag går ner i varv under vintern och hösten det blir lungt, inte lika stressigt.

Under våren och sommaren går allt ut på att vara ute så mycket som möjligt, hinna göra så mycket som möjligt och uppleva allt! Och när vi lämnar kalla mysiga vintern bakom oss och går mot varmare tider så är det plötsligt mycket som måste hinnas med. Jag blir stressad och mår otroligt dåligt under våren och sommaren, för det känns som att alla hetsar att man ska göra mest, vara på flest fester, träffa flest vänner, vara på flest festivaler osv. Och då känner jag bara press på mig själv att vara social, vilket jag i vanliga fall inte har några problem med men när det känna påtvingat blir det otroligt jobbigt för mig.

Är det onaturligt att bli deprimerad när man går mot ljusare tider eftersom det bara står om hur jobbigt allt blir när det blir mörkt, och jag känner precis tvärtom?
Svara