från Cancer.se

Artikel: Vad orsakar cancer?

"Cancer uppstår genom att celler genomgår en genförändring. Förändringen kan vara genetiskt betingad eller bero på yttre faktorer. De vanligaste yttre faktorerna är föroreningar och gifter i luft och miljö, matvanor, tobak, radioaktiv strålning, virus och solen." Läs hela artikeln
 Svara
Johan
Gäst

Hej!
Jag är en kille på 16 år och jag dricker väldigt mycket pepsi max och jag har druckit det i flera år. Jag dricker ganska mycket varje dag och nu börjar jag få ont i kroppen allmänt. Kan det vara cancer? Har inte riktigt fått en syndrom men har hört att Apsartam kan ge cancer.

MvH Johan
Svara

Hej Johan,
det finns ingen forskning som visar att aspartam kan orsaka cancer. Inte heller andra sötningsmedel. Det har dock funnits en stor debatt kring detta men man har inte kunnat hitta några bevis som stödjer teorin.
Svara
Ny Användare

Hej!
Jag har köpt en lägenhet i ett flerfamiljshus med blåbetong. Radonhalten är mätt med långtidsmätning och var 130bq (= under gränsvärdet ). Dock är jag lite orolig för den joniserade strålningen som blåbetong har. Kan det vara skadligt för mina barn? Med vänlig hälsning Maria
Svara
dahmani karima
Gäst

Var orsaker till cancer

Jag har fått en uppgift som handlar om cancer sjukdom att svara på orsaker till cancer .Mvh
Svara
Niklas Granström
Gäst

Cancer

Min livs kamrat Jeanette har någon typ av C. Vi har fyra underbara barn.
Min underbara fru jobbar på IVA på Sunderby sjukhus. Jag vet inte hur jag skall förhålla mej till detta. Min J vill inte berätta detta för våra barn innan hon vet hur omfattade det är. Jag håller på att gå åt! Jag är inte speciellt religös men om det gick att överlåta C skulle jag ta det alla dagar i veckan. HJÄLP
Svara