Användare

Vänster/Högerhänta?

Jag vill veta om det är någon skillnad på intelligensen på dom som är vänsterhänta mot de som är högerhänta.
Det känns som att det är en vedertagen praxis att högerhänta anses som riktigt funtade, mot de som är vänsterhänta.
Jag har märkt att jag är "Bådhäntad" gör olika saker med händerna. Varför är en del vänsterhänta och andra högerhänta och vad är det som bestämmer detta.
 Svara
Användare

Svar: Vänster/Högerhänta?

Det är den hjärnhalvan som blir dominant som avgör om du blir vänster eller högerhänt. Själv är jag vänsterhänt och högerhänt. Dominant vänster skriva rita men dator höger. Klipper med höger och mycket annat. När jag målar tavlor kan jad använda höger åxå men ej till detaljerna som barn använde båda händerna även skrev blev ju problem faktiskt. Tror iq ej har något med vänster eller högerhänt.
Svara
Användare

Svar: Svar: Vänster/Högerhänta?

Det är den hjärnhalvan som blir dominant som avgör om du blir vänster eller högerhänt. Själv är jag vänsterhänt och högerhänt. Dominant vänster skriva rita men dator höger. Klipper med höger och mycket annat. När jag målar tavlor kan jad använda höger åxå men ej till detaljerna som barn använde båda händerna även skrev blev ju problem faktiskt. Tror iq ej har något med vänster eller högerhänt.
Intressant svar. Jag har en annan fråga som också har med fingrar/händer och hjärnan att göra som jag själv varit med om.

Jag har spelat dragspel sedan 50 talet. Mellan åren 1970-1990 arbetade jag i Sydostasien där jag var utan dragspel. 1973 klämde jag högerhanden i en olycka så man behövde kapa tummen vid första leden och pekfingret vid andra leden, med påföljd att jag skulle inte kunna använda pekfingret för det nådde inte ner till knapparna.

Hemkommen efter 20 år, gick jag in i en musikaffär och bad att få spela på ett knappdragspel. Till min stora förvåning gick det nästan lika bra som i fornstora dar, förutom att det kändes rostigt efter 20 år utan dragspel. Att pekfingret saknades märktes det ingenting av.

Med detta fick jag bevis på att man spelar inte med fingrarna utan hjärnan som kompenserade borfallet av pekfingret genom att låta lämpligaste finger närmast pekfingret göra jobbet för jag behövde aldrig lägga annat finger på knapparna, det skötte hjärnan om. Sjävklart gick det inte att lägga femfingeraccord, men det gör man ju aldrig eller sällan. Några synpunkter tack.
Svara