Artikel: Omognad kan misstas för adhd

Barn som föds sent på året diagnosticeras oftare med adhd. Anledningen kan vara att omognad misstas för adhd. Läs hela artikeln
 Svara
Ann-Louise
Gäst

Låt barnen vara som de är

Vi lever i en tid då allt fler barn och ungdomar får en massa lustiga diagnoser.
Kan inte våra barn få vara som de är? Alla har vi styrkor och svagheter. Det är dags att göra om skolan så att den passar alla, inte bara de som är teoretiskt starka. Varför ställer man mer och mer teoretiska krav i de praktiska ämnena? Detta gör att de som är mer rörliga och aktiva får allt svårare att vara bra på något i skolan. Det är rent bedrövligt att vi ska medicinera barn som är aktiva, rörliga och påhittiga, istället för att ta vara på deras gåvor. Tänk om det var tvärt om! Tänk om vi skulle börja sätta diagnoser på de som är lugna och tråkiga, de som inte kan hoppa bock eller klättra upp i ett träd, de som saknar kreativitet! Jag är helt övertygad att många av de\\\\\\\" så kallade överaktiva\\\\\\\", rörliga, snabba och starka barnen, kommer att få en fin framtid med ett bra arbete, då det tyvärr är en väldigt stor andel av våra barn idag som inte kommer att klara av de mer rörliga och fysiskt ansträngande arbetena. Jag är själv företagare och föredrar att anställa personer med vad man skulle kunna kalla ADHD symtom.
Ta bort de teoretiska bitarna från de praktiska ämnena i skolan så att alla barn får ha ett ämne som de kan vara bra på. Idag ska eleverna i väldigt hög grad hitta information själva, detta är förödande för de barn som har koncentrationssvårigheter. En del barn klarar bara att hänga på till ca sjunde klass, i de praktiska ämnena sedan får de svårigheter. En del barn klarar bara att hänga på i de teoretiska ämnena till ca sjunde klass innan det tar stopp. De är då ungdomarna känner sig värdelösa.. Det är då vi vuxna börjar intala dem att de inte kommer att klara framtiden för att de går dåligt i skolan, osv. Det är av allra största vikt att ni med \\\\\\\" så kallade ADHD barn\\\\\\\" stöttar era barn. Berätta att det finns en rad arbeten som kräver de gåvor som de besitter. Berätta att de inte är dem det är fel på, utan på skolsystemet som bara vill ha teoretiker. Många är vi företagare som vill ha praktiskt lagd personal med hög energi, kreativitet samt fysisk styrka.
Svara
Användare

Svar: Artikel:Omognad kan misstas för adhd

Bra Ann Louise!! Hoppas att många arbetsgivare tänker som du!! Jag har en son som har fått diagnosen Adhd, har lämnat alla mediciner och har klarat sig otroligt bra utan de.Han läser på Universitetet till Arkitekt inom data o mobil telefoni! Det går jättebra! Snart är han färdigt och vi föräldrar är väldigt stolta över honom.Visst är de eb tillgång?
Tack för att du belyser folk om hur det är!! :) Glad Midsommar! !
Svara
Användare

Svar: Svar: Artikel:Omognad kan misstas för adhd

Hej på dig!
Tack för att du bekräftar något som jag alltid förstått. Just nu har jag fyra sommarjobbare med sk ADHD och vi har underbart trevligt och de växer med varje bekräftelse. De är grymma, har fantasi och egen initiativförmåga, något som de sk friska barnen och ungdomarna saknar. Jag är väldigt glad att du och din son trotsade de tråkmånsar som föreskrev medicinering.

Trevlig sommar!
Svara