Artikel: Hjälpmedel

"I skolan och vid provtillfällen kan du med dyskalkyli behöva vissa strategier och hjälpmedel för visa att du förstår trots att du har problem med ren sifferfakta." Läs hela artikeln
 Svara
Maj-Lis Algirene
Gäst

Kan man ej få både dyslexi o dyskalkyli?

En person som först utretts och fått diagnos dyslexi fick efter test för dyskalkyli veta att trots att hon hade dyskalkyli ej kunde få den diagnosen.
Varför kan man inte ha bägge diagnoserna?Utredd i Stockholm och Södertälje.
Om detta stämmer får hen inte använda hjälpmedel i skolan som hen egentligen behöver.
Svara
elak.org
Gäst

misstanke

Hej jag har i vuxen ålder antagit att jag har dyslexi. Matte har alltid varit svårt för mig. i skolan kom man tidigt på att jag inte hängde med i matten vilken resulterade i att jag fick "specialmatte" men det gjorde bara att jag halkade efter ännu mer, och när jag kom upp i högstadiet, var jag så långt bak att jag inte klara av det som man kallade "allmän matte", och i gymnasiet saknar jag betyg i matte överhuvudtaget. Jag lärde mig inte den analoga klockan förrän sent i högstadiet, och har fortfarande problem med den.
Att räkna är fortfarande ett problem, det är svårt när det ex. är rea på kläder, för jag kan inte räkna ut hur mycket 25 procent rabatt blir. Jag utgår från att det blir lite billigare än ordinarie pris.... (50 procent är lättare ;)
Vidare har jag jättedåligt lokalsinne, och jag tycker det är svårt att ha reda på saker och ting, ofta blir det stökigt omkring mig. Jag har även svårt att bara hålla en sak igång i taget, utan det blir ofta flera olika projekt, vilket kan bli rörigt. Det som är positivt är GPS finns (men funkar ju inte överallt tyvärr) att den digitala klockan finns. Och att jag faktiskt har klarat mig utan matte, idag har jag en kandidat i socialt arbete, och ett fint arbete där jag inte behöver tänka så mycket på mattematik, men tyvärr hindrar det mig att söka enhetschefstjänster där ekonomi är en stor del...
Svara