Artikel: Lågt värde

"Lågt värde av trombocyter, trombocytopeni, kan ge lättstötliga blåmärken och blödningar på hud och slemhinnor. Trombocytopeni kan läka ut av sig själv men ibland krävs behandling. Om värdet är riktigt lågt kan trombocytopeni leda till hjärnblödning. " Läs hela artikeln
 Svara
Ljupca
Gäst

Hej,

Jag har för höga trombocyter och går på behandling med Xagrid.
Jag är intresserad av att veta om det finns något naturmedel/naturmedicin?

Mvh Ljupca
Svara
Magdalena Kwapisz
Gäst

Hej, Jag fick veta för ett par år sedan att jag hade ett lägre värde av trobocyter. som lägst låg det på 120 men började öka något. Nu har jag börjat få låmärken väldigt lätt, speciellt på benen. både små som en 50 öring men nyligen fick jag även ett som var lite större än en 5krona på vaden vid knävecket. jag kan inte komma på att jag slagit mig men blåmärket är riktigt mörkt.
Bör jag kolla upp mina värden igen? De slutade ta in mig för prover när värdet stigit till 140.
Svara
nelli
Gäst

hej
min gynekolog tog olika blodprover på mig o allting såg bra ut förutom trombocyterna som visade bara 60. jag har kollat mina gamla prover o dem har alltid legat på 250 hur kan d gå ner till 60 nu när hemoglobin b12 o andra prover ser bra ut? kan d stämma? är väldigt orolig.
Svara
Micka
Gäst

Hej,om min dotter på 13 år har ett trombocytvärde på 498, är det bra eller dåligt ??
Svara
Martin
Gäst

Jag,född 1919, har ett värde på 131. I somras fick jag en blodutgjutning på vä hand, som måste måste punkteras och tömmas på 2.5 ml samtidigt fick jag ett svart blåmärke på underarmens undersida ända upp mot armbågen. Jag blev rådd att sluta ta trombyl som jag tagit i m ånga år. Jag har ofta fått blåmärken men inte av den storleken förut. Jag mår bra, tar Pulmikort mot astma.
Svara
Kerstin Enander
Gäst

Har diagnosen MDS 5q- sedan 7 år. I början var det endast de röda blodkropparna som var låga. För ca 2 år sen så låga att jag började få blodtransfusioner, nu så ofta som ca var tionde dag. De vita blodkropparna också låga, oftast under 2. Men min fråga gäller trombocyterna, som sedan månader ligger under 5. Vid fem tillfällen har man försökt ge trombocyttransfusion. 3 av gångerna har det gått jättebra, då jag bara fått trombocyter eller i kombination med korticon och medel att förhindra ev. allergisk reaktion. Två av gångerna har man försökt direkt efter att jag fått blodtransfusion och då har jag reagerat våld-samt och behandlingen har avbrutits direkt. Läkarna tror inte det har något samband, men själv tror jag att jag kan få trombocyter, bara jag inte fått blod direkt innan. Sist fick jag blod på måndagen och TPK på torsdagen. Man förberedde med korticon och motmedel för allergisk reaktion och allt gick bra. Ändå vägrar läkarteamet att ge mig trombocyter, trots att jag så väl behöver. Blåmärken och prickar på stora delar av huden samt harklar upp blod och lite ur näsan på morgnarna. Är orolig för hur detta ska sluta, trots att jag f.ö. känner mig väl omhändertagen på hematologen.
Svara
Ny Användare

Hej! Vad kan det tyda på om man har ett trombocytvärde som sjunkit från 200 till 130 på ett år? Alla övriga prover är bra.
Tidigare sjukdomshistorik, bröstcancer, hudcancer och lindrig depression.
Svara