Artikel: Att bli blodgivare

Att ge blod räddar liv men tyvärr är det alldeles för få som är blodgivare. Går du i funderingar om att börja ge blod? Här kan du läsa om all information som är nödvändig att veta innan du går till blodgivningscentralen. Läs hela artikeln
 Svara
Hennie Uhlin
Gäst

För att bli blodgivare

Hej!
Jag måste påpeka att det inte enbart är sjuksköterskor som jobbar på blodcentraler, utan också biomedicinska analytiker. Önskar att den informationen kommer fram.
/ Hennie Uhlin
Svara
Användare

Svar: Artikel: Att bli blodgivare

Jag har regelbundet givit blod. När jag fyllde 65 ville dom inte ha mitt blod längre. Jag fick aldrig någon riktig förklaring varför, men jag tror att blodkvaliten blir sämre som inte duger att användas på andra. Stämmer det.
Svara
Medicine kandidat, histologiamanuens, ordförande Akutsjukvårdsklubben

Svar: Svar: Artikel: Att bli blodgivare

Jag har regelbundet givit blod. När jag fyllde 65 ville dom inte ha mitt blod längre. Jag fick aldrig någon riktig förklaring varför, men jag tror att blodkvaliten blir sämre som inte duger att användas på andra. Stämmer det.
Hej!

Det finns lokala variationer vad gäller åldersgränsen. På en del platser har man valt att höja den för att kunna få in mer blod. Svensk Förenings för Transfusionsmedicin har beslutat att blodgivning över 65 års ålder kräver årligt tillstånd från ansvarig läkare.

Hälsningar,
Lovisa
Svara
Användare

Svar: Svar: Svar: Artikel: Att bli blodgivare

Hej!

Det finns lokala variationer vad gäller åldersgränsen. På en del platser har man valt att höja den för att kunna få in mer blod. Svensk Förenings för Transfusionsmedicin har beslutat att blodgivning över 65 års ålder kräver årligt tillstånd från ansvarig läkare.

Hälsningar,
Lovisa

Ok, tack för informationen.
Svara
Hannah
Gäst

Måste man väga exakt 50 kilo.

Hej! Jag är en tjej som fyller 19 år snart, jag vill verkligen bli blodgivare. Det är jätte viktigt för mig, men problemet är att jag väger 45 kilo fast jag är inte undervikt. Läkarna säger att min längd och vikt passar ihop. Min fråga är, kan jag bli blodgivare?
Svara

Svar: Måste man väga exakt 50 kilo.

Hej! Jag är en tjej som fyller 19 år snart, jag vill verkligen bli blodgivare. Det är jätte viktigt för mig, men problemet är att jag väger 45 kilo fast jag är inte undervikt. Läkarna säger att min längd och vikt passar ihop. Min fråga är, kan jag bli blodgivare?
Tyvärr så är det den vikten som gäller det beror på att människor som väger under 50kg också har mindre blod i kroppen och därför har mindre att undvara om man ändå vill ge blod så kan man riskera sin egen hälsa det är möjligt att du kan övertala någon att tappa dig på blod men jag tror det blir svårt eftersom du väger så pass lite även om läkare säger att din vikt är bra men det låter ändå i mina öron som lite i underkant. Gränsen är satt där den är av en anledning. Ta vara på din egen hälsa riskera inte den för andra :) även om jag förstår ditt problem
Svara