Artikel: Vaccin mot vattkoppor

"Det finns idag ett vaccin mot vattkoppor, detta finns inte i barnvaccinationsprogrammet utan är något du själv måste betala för. " Läs hela artikeln
 Svara
Vlora
Gäst

Hej!

Har en flicka på 17 månader som blir ofta förkyld/feberig. Och vill helst vaccinera henne mot vattenkoppor. Får vem som helst ta det?

Mvh Vlora
Svara

Hej, vem som helst får vaccinera sig mot vattkoppor. Du får dock betala för det själv. De som inte bör vaccinera sig är de som har en allvarlig sjukdom, har hög feber eller är gravid.
Svara
Alexa
Gäst

Hej!
Min dotter är vaccinerad sen 2 års åldern, men har nu enligt DSK vattkoppor. Är detta möjligt? Hon har fått det på nästan hela kroppen. Hur stor är risken egentligen att man kan få det trots vaccination? Tycker detta verkar väldigt konstigt. Varför vaccinera då?
Mvh Alexa
Svara

Vaccinet ska ge ett bra skydd mot vattkoppor. Dock finns det fall där vattkoppor förekommer i alla fall, men då får man den i en mycket lindrigare form.
Svara
Ny Användare

Hej! Min son fick första sprutan för 3 månader sen. Nu (för 1 vecka sen) har han fått ca12 prickar som ser ut som vartkoppor. Kan vi ge honom andra sprutan ändå? Och hans syster då, kan vi vaccinera henne (med andra sprutan) fast hon kanske är smittad? Jättetacksam för svar! Med vänlig hälsning, Frida
Svara

Hej vid vaccination kan man ibland få symptomen fast i en väldigt mild grad. Kontrollera med er vaccinationsklinik vad de anser vara bäst.
Svara
Pontus
Gäst

Jag vaccinerade mig för ca 2årsedan, för 4veckor sedan fick min dotter lindriga koppor och efter ytterligare 2 veckor fick min son, något värre än dottern.
Och idag fick jag... Trots vaccination har nånstans mellan 30-40 koppor nu..
Svara
Karl Wallmyr
Gäst

Vattkoppor

Hej!
Jag är 22 år gammal och vet ej om jag har haft vattkoppor. Mina föräldrar är osäkra på saken och minns ej, har dokumenterat mina andra syskons insjukningar, men inte min. Är det en bra grej att då vaccinera sig? finns det något dåligt med det och var vänder jag mig vid eventuellt vaccination?
Svara
John-Peter Lindberg
Gäst

Latent virus av vaccin?

Finns det risk för bältros om man vaccinerat sig mot vattkoppor men inte haft smittan? Alltså tillför vaccinet det latenta viruset som orsakar bältros?
Svara