Artikel: Vaccin mot bältros

"Sedan 2013 finns det ett vaccin mot bältros i Sverige. En dos kostar ungefär 1500 kronor och minskar risken för bältros med 50 procent." Läs hela artikeln
 Svara
Cecilia
Gäst

Hej!
Har haft bältros två gånger inom en 8månadersperiod, ryggen och under läppen. Vill gärna ta vaccin mot detta eftersom jag är rädd det kommer komma igen (och de är otroligt jobbigt!) Till saken hör att jag är 23år.
Är det okej eller måste man vara över 50år?
Svara
Mariann karlsson
Gäst

Hej!
Jag fick bältros med utslag sommaren 2011 höger sida av bålen under Hö bröst och bakåt. Hade väldigt jobbigt i ca 2 1/2 månad sedan klingade det av men kom tillbaka med buller och bång i januari 2012, inga utslag men en fruktansvärd smärta över lever galla och den sitter fortfarande kvar. Är röntgad och gjort ultraljud men det syns inte någonting så slutsatsen av läkare är att det är bältrosen som spökar. Kan inte böja mig för då knyter det sig totalt och ibland är det som om en cysta brister med stark smärta och jag blir stel i ben och fötter skakar och tänderna skallrar som vid frossa, det håller på ca 1-2 timmar sedan pulserar det över området där bältrosen satt. Jag har aldrig några utslag " bara" en helvetisk smärta. Kan jag vaccinera mig ?????? Kan förstå helvetet inuti och elden utanpå kroppen
Svara
Teresa
Gäst

Måste man va över 50?

Min man som är 38 år hade vattkoppor när han va liten, och han har även fått bältros i sambandet att barnen haft vattkoppor, sammanlagt 3 ggr.
Nu har vi en liten tjej på 2 år som inte haft vattkoppor ännu, å han bävar för det för han vet vad som komma skall.
Varför måste man vara över 50 år? Borde inte han va kvalificerad till att få det?
Svara
Medicine kandidat, histologiamanuens, ordförande Akutsjukvårdsklubben

Svar: Artikel: Vaccin mot bältros

Hej Cecilia, Mariann och Teresa!

Vaccinet mot bältros är bara godkänt för patienter på 50 år och uppåt och därför endast tillgängligt för denna patientgrupp. Olika vaccin och läkemedel godkänns för olika indikationer och för olika patientgrupper baserat på resultat av olika studier och analyser av risk kontra nytta. Om man genomgår en episod av bältros har man dessutom ett skydd i 3-5 år, som man jämställer med skyddet av vaccin (som enligt studier ger ett skydd på ca 65%). Däremot finns det bromsande medicin man kan få tidigt i förloppet av ett bältrosutbrott, för att mildra och förkorta förloppet samt förebygga komplikationer.

Ett utbrott av bältros får man om man tidigare haft vattkoppsviruset, på grund av att viruset därefter lägger sig vilande i kroppen. Därefter kan viruset reaktiveras vid nedsatt immunförsvar och intag av vissa läkemedel. Ett barn med vattkoppor kan inte orsaka bältros hos en vuxen (däremot kan en vuxen smittas med vattkoppor om man inte haft en sådan infektion tidigare).

Med vänlig hälsning,
Lovisa
Svara
Användare

Svar:

Hej!
Har haft bältros två gånger inom en 8månadersperiod, ryggen och under läppen. Vill gärna ta vaccin mot detta eftersom jag är rädd det kommer komma igen (och de är otroligt jobbigt!) Till saken hör att jag är 23år.
Är det okej eller måste man vara över 50år?
Jag rekommenderar dig att gå till Stockholm Medical Office (min vårdcentral). De har mottagningen på Kommendörsgatan 44, vid Karlaplan. Dem är otroligt proffsiga! Billiga också :)
Svara