Artikel: Bältros

"Bältros orsakas av samma virus som vattkoppor. För att få bältros måste du ha haft vattkoppor innan." Läs hela artikeln
 Svara
Hans Carlsson
Gäst

har bältros på vä sida , från bröstmuskel armhåla till ryggen
utslag bröstmuskeln jag vet inte men tycker andingen påverkas (lungorna ) är det möjligt att det finns bivärkningar av den sorten?
Svara

Hej Hans, jag skulle rekommendera dig att prata med din husläkare om detta. Har du bältros så är det bra, hur som helst, att söka vård. Passa då på att fråga om andningen. Alternativt ringa sjukvårdsrådgivningen på telefonnummer 1177, lycka till!
Svara
Marianne Creutz
Gäst

Hej Hans! Jag har nyligen tillfrisknat efter bältros som drabbade samma ställen som du beskriver. Kan berätta att några dagar innan utslagen uppträdde och även under tiden hade jag diffusa bröstsmärtor som gick uti vänster arm och som liknade beskrivning på lättare kärlkramp. Lider med dig vet hur det känns.
Svara
Britt-Maria Nilsson
Gäst

Hej!
Mitt barnbarn har nyligen fått vattkoppor, det blommade ut i dag lördag. Jag träffade henne för 2 dagar sedan, jag är 60 år och har haft vattkoppor. Jag skulle behöva vårda henne på torsdag nästa vecka, då har det gått 5 dgr. Är det dumdristigt av mig att utsätta mig för att eventuellt få Bältros.
Svara
Susanne
Gäst

Hej.
Mina barn har precis fått vattkoppor och jag har inte haft vattkoppor när jag var liten. Då är ju risken större att jag får det också.? Kan man försöka hindra det om man försöker hålla bra hygien? Samt försöka stärka upp immunförsvaret?
Svara

Hej. Vattkoppor är mycket smittsamt och sprids via luften. Därför är det nästintill omöjligt att undvika smitta om du umgås med barnet.
Svara
Emelie
Gäst

Hej! Kan ett barn som smittats av vattkoppor, men där det ännu inte brutit ut, smitta någon annan?
Svara

Ja, vattkoppor smittar från ungefär två dagar innan det bryter ut
Svara
Namn
Gäst

mina barnbarn har fått vattkoppor för andra gången först den minsta som är 5 år och sina bröder 6-8 år.<vi är säkra att alla fick det när dem var små 2-3år , varför får de igen?.
vad är det som gör dem inte blev immuna?
Svara