Användare

Min bebis kräks hela tiden

Min 8 veckor gamla bebis kräks hela tiden och det är riktiga kaskader. Storebror kräktes också men det var en liten spya direkt efter mat men inte alls som för lillebror som kräks hela tiden ända tills det är dags för nästa mål mat. Skillnaden är också att spyorna bekom inte storebror medan lillebror blir besvärad av dem och väcks av dem. Jag helammar och han går upp rejält i vikt (snittat +300g/vecka) så med tanke på hur mycket han kräks borde jag ha rejält med mjölk. Vi pratar alltså sjuka kaskader som står rätt ut från munnen och inte bara en utan upp emot 7st mellan målen, det känns inte normalt? Hos BVC säger de att allt är som det ska eftersom han går upp som han ska och att det kommer lägga sig när min mjölkproduktion anpassat sig men hur lång tid tar det i sådana fall? Soffa, säng, golv och ja allting är nedkräkt flera gånger om här hemma. Jag vet att det är vanligt att bebisar kräks men som sagt, detta känns otroligt fel.. Någon som har tips och råd?
 Svara
Användare

Svar: Min bebis kräks hela tiden

Hej,

Det låter som reflux men jag tycker att du ska kontakta en barnläkare för att få det bekräftat. Min dotter som fyller fyra månader på fredag har reflux. Hon kräktes mycket redan på BB. Hon gick dock ner alldeles för mycket i vikt och jag tvingades att tilläggsmata henne från det hon var fem dagar gammal. Jag har inte kunnat sluta med det och är tacksam över att jag hittat alternativ till nappflaska så att hon inte har blivit tuttförvirrad.

Det som har funkat bäst för oss är tiläggsmatning med Holles modersmjölkersättning baserat på getmjölk steg 1 (ekologisk). Jag läste på en amerikansk sajt att getmjölk var bra för vuxna med reflux. Så vår lycka var ju gjord när jag upptäckte Holles mjölk. Min dotter får 150-200 ml Holles i tillmatningsset tre-fyra gånger per dag. Jag har även plockat bort all komjölk ur min egen kost. Vilket jag gjorde ett par veckor senare och vilket har förbättrat hennes mage ytterligare.

Det ska även finnas geleringsämnen/förtjockningsmedel som man kan köpa på apotek och blanda med vanlig ersättning. Om man inte vill köra med Holles.

Men gå till doktorn först, inte till BVC-sköterskan de kan inte reflux. Fixa tid hos en riktig barnläkare istället.

Lycka till! ☺
Svara