från Amning.se

Artikel: LCHF dieten kan vara livsfarlig när du ammar

LCHF och andra dieter med lite kolhydrater kan leda till livshotande tillstånd hos kvinnor som ammar. Läs hela artikeln
 Svara
Cissi
Gäst

Inte fakta

Mor har själv sagt hon inte hadde klarat av att äta någon mat på över en vecka och var då inte på någon lavkarbo kur. Spörs om inte sjukhuset borde satt henne på dropp . Så man kan grunne på vem som var skuld i att hon fick ketoacidos.
Svara
BBUS
Gäst

STÄMMER EJ!

Informationen i denna artikel är fel. Kvinnan hade ätit LCHF tidigare i flera år, men under tiden hon blev sjuk fick hon i sig väldigt lite mat, i form av fil och knäckebröd. Låter det som LCHF? Nja. Hon har själv kontaktat Monique från Lifezone för att få fram och sprida sitt budskap att artikeln är tolkad FEL. Läs gärna själv:

"Det som inte kommer fram är att jag, ammande kvinnan, ätit lchf i ungefär sex år innan händelsen, men på grund av stress under min andra graviditet och efter förlossningen tappat aptiten. Detta ledde till mer stress då jag ville äta men kroppen sa emot. Jag åt då det som jag fick i mig, t ex finncrisp, fil, frukt.. Problemet är ju då att jag knappt fick i mig mat överhuvudtaget och ingen energi från vaken fett eller kolhydrater..

Jag blev som sagt liggande i feber en hel vecka två veckor innan jag hamnade i mora och den veckan åt jag nästan inget, jag drack mest vatten. Samtidigt som jag inte åt, gjorde ju min dotter det och tog min näring.

Så att jag åt lchf när jag blev sjuk är fel, jag åt tyvärr inget och det jag fick i mig var just kolhydrater..

Jag äter fortfarande lchf, men skillnaden nu mot när jag blev sjuk är ju att jag faktiskt äter. Jag är frisk och har inte haft problem på ett år nu, fortsatte även helamma min dotter i 10 månade till och har inte mått dåligt alls. (Jo, psykiskt på grund av vad läkarna hotade med och anklagade mig för), men inget mer."

Länk: http://www.lifezone.se/barn-2/lchf-och- ... sanningen/

Gå inte på allt som sägs. Varför skulle ren och naturlig mat i form vara farligt för en ammande kvinna och ett nyfött barn förresten? Det är väl det mest optimala skulle jag säga! Att undvika socker, spannmål och gluten. Givetvis...
Svara