Användare

Några värdefulla tips till er som är på väg att skaffa bryggor

Efter två bryggomgångar på 30 år för 70000:- plus alla extrakostnader anser jag mig som expert på fuskande tandläkare.

För 30 år sedan fanns det riktiga tandläkare som gjorde alla steg som behövs för att få en bra brygga att passa utan att klämma ihop tandköttet mellan tänderna som resten av livet sitter i kläm som omöjliggör användning av tandpetare för den tar sig inte igenom det trånga utrymmet. Tänk er tortyren med ont sammanpressat tandkött resten av livet. Eftersom sammanpressat kött inte får det blodgenomflödet köttet behöver infekteras det och som vi alla vet svullnar infekterat tandkött som blir ännu mer ihoppressat.

Det sinnessjuka är att fuskande tandläkare inte kan åtgärda felet i efterhand. För att få bort problemet måste han ordna så utrymmet mellan tänderna blir större genom att slipa upp utrymmet med en fin putsborr, men då är risken stor att han frilägger stommaterialet bakom glasyren och porslinet som är svart titanlegerat material. Vem vill gå omkring med en ny brygga för 25000 - 45000:- som har ett svart parti mellan tänderna. Därför fuskar tandläkaren genom att inte göra någonting och låtsas att det regnar fast han vet att du lider av det ihoptryckta tandköttet.

Därför skall du spydigt påtala innan han börjar bryggjobbet att du accepterar inget hopträngt tandkött mellan tänderna och att du hotar med IVO. Han lär blir jätteställd över att du vet om detta.

För 30 år sedan lödde dentlabbet tand för tand bredvid varandra. Sedan 20 år tillbaks fräser en maskin i ett stycke ut bryggan efter en 3D ritning på en höft verkar det som, som inte har det djup på mellanrummet så glasyren som appliceras efteråt inte får plats som gör att tandköttet kläms fast.

Förr,när bryggorna kom tillbaks från dentlabbet cementerade tandläkaren fast bryggorna med svag cement och slipade och efterljusterade in tänderna som i detta läge bara är vit stelnad porslinslera. Patienten fick sedan gå hem och komma tillbaks efter några dagar där patienten fick berätta om det var någonting som inte kändes riktigt som tandläkaren efterjusterade bort med sliptrissa. Ett av tandläkarens ansvar och uppgift var att se till så att lertänderna hade så pass stort mellanrum mellan varje tand och tandköttet så det gick att applicera ett rimligt tjockt lager av glasyr utan att tandköttet klämdes ihop. Därför fick vi som fick bryggor på den tiden aldrig problem med ihoptryckt tandkött mellan tänderna.

Idag bryr sig inte tandläkarna om att göra alla dessa steg, utan beordrar dentlabbet att göra bryggorna klara med glasyr och allt och hoppas att det passar. Eftersom dagens glasyr är extremt tunn blir det ingen slipmån att ta av i fall att tandköttet klämmer som patienten tvingas leva med resan av livet.

På mina första bryggor var glasyren tjock och stark som på 30 år inte gav mig några problem alls.

De nya bryggorna har på 5 år glasyren släppt på flera tänder. Det är stora shook av extremt tunna och sylvassa fasader som riskerar att skära upp matstrupen och magsäcken. Det vet sinnessjuka och oansvariga tandläkaren om som skiter i vad som händer med mig och övriga patienter. Jag vände mig till IVO som gratis hjälpte mig att vinna mot kräket till tandläkaren.

Nu vet ni vad som kan hända som ni absolut inte bett om och som ni inte skall betala någonting för. Man går till tandläkaren för att bli nöjd, utan extrakostnader.
Vi hörs.
 Svara
Användare

Svar: Några värdefulla tips till er som är på väg att skaffa bryggor

Måste vara någon speciell teknik du varit med om, hittar den inte i mina gamla läroböcker från 80-talet.

Ett problem med moderna material för brokonstruktionen är att man använder oädla legeringar istället för ädelmetall. Dessa är betydligt svårare för tekniker att arbeta med, vilket gör att passformen alltid är sämre och formen klumpigare än ifall ädelmetall hade använts. Tyvärr är guld, platina, palladium etc inte gratis utan innebär en merkostnad för patienten, men det är en del i förklaringen.

Sedan skall man alltid testa metallskelettet i munnen innan porslin bränns på. Ifall din tandläkare hoppar över detta steg är det inte korrekt utfört, såvida inte någon annan prototyping av slutformen utförts.

Om man är orolig för sådant här, var mycket noggran och tydlig med vad du känner när tandläkaren provar bron eller kronan i munnen på dig. Det är alltid enklare att justera innan det sitter fast, om det skulle finnas något problem.
Svara
Användare

Svar: Svar: Några värdefulla tips till er som är på väg att skaffa bryggor

Måste vara någon speciell teknik du varit med om, hittar den inte i mina gamla läroböcker från 80-talet.

Ett problem med moderna material för brokonstruktionen är att man använder oädla legeringar istället för ädelmetall. Dessa är betydligt svårare för tekniker att arbeta med, vilket gör att passformen alltid är sämre och formen klumpigare än ifall ädelmetall hade använts. Tyvärr är guld, platina, palladium etc inte gratis utan innebär en merkostnad för patienten, men det är en del i förklaringen.

Sedan skall man alltid testa metallskelettet i munnen innan porslin bränns på. Ifall din tandläkare hoppar över detta steg är det inte korrekt utfört, såvida inte någon annan prototyping av slutformen utförts.

Om man är orolig för sådant här, var mycket noggran och tydlig med vad du känner när tandläkaren provar bron eller kronan i munnen på dig. Det är alltid enklare att justera innan det sitter fast, om det skulle finnas något problem.

Som jag sa, skall tandläkaren testa stommaterialet på plats i käken ett par veckor för att få reda på om patienten har eventuella klagomål på klämskador och annat och att det finns tillräckligt med utrymme för glasyrlagret så att nya tjockleken på bryggan inte klämmer.

Idag när keramiska dentalmaterial är 100 gånger bättre än för 30 år sedan borde inte fasaderna släppa efter 5 år. Ett bevis på att dentalindustrin medvetet gör sämre material för att få patienterna tillbaks till tandläkarna för att mjölkas på ännu mer pengar.
Media har den senaste tiden varit fulla av artiklar om fuskande tandläkare som tar betalt för jobb dom aldrig gjort.

Försäkringskassan i alla städer måste omedelbart tillhandahålla egna tandläkare dit klagande patienter får gå som efter gedigen undersökning av gjorda fuskjobb gör om jobbet och skickar räkningen till fuskande tandläkaren. Som det nu är bestämmer tandläkarna själva som kan hänvisa till allt möljigt för att slippa ifrån ansvaret.
Svara