Användare

Medvetet fusk

Jag är ett levande exempel och bevis på att tandläkare och tandmaterialtillverkarna gått ihop när det gäller att försämra kvaliten på bryggjobb för att få tillbaks patienten oftare som ekonomisk resurs.

För 30 år sedan renoverade jag mun där man satte in porslinsbryggor som jag blev jättenöjd med.

Efter 23-24 år började arrangemanget kännas slitet efter alla år så jag tog kontakt med tandläkaren där jag berömde denne för ett jätteproffsigt arbete och därför undrade om hen kunde göra en grundlig undersökning och ge mig ett åtgärdspaket. Tyvärr fanns inte tandläkaren i livet längre så han hade sålt mottagningen till andra.

Eftersom dom hade läst mitt mejl över allt beröm jag gett gamle tandläkaren, visste dom att ett sämre resultat än det jag var van vid efter 23-24 år skulle inte accepteras så jag lät jag dom göra utredningen.

Det märks redan efter 5 minuter om tandläkaren känns proffsig eller om hen är ett "Stolpskott", min kändes inte proffsig, men artig som jag är, lät jag hen göra utredningen klar.
Hen föreslog att byta ut bryggorna i överkäken (Man sätter alltid in två bryggor ifall att man får en smäll på mun så förstörs bara den ena halvan) för en av hörntänderna skulle kollapsa inom kort. OK det lät rimligt så tandläkaren böt båda bryggorna. Efter ditcementeringen kändes överkäken som ett stort sargat sår där bryggorna var hopträngda mot tandköttet som inte fick något syre som i sin tur fick tandköttet att svälla. Det gick inte heller att köra tandpetare mellan tänderna. När jag argsint klagade ursäktade sig kräket med att käkarna kommer att justers in sig efter ett tag. Då trodde jag på detta eftersom ungar med ståltrådar runt tänderna för att flytta dom dit man vill.
Men efter några veckor berättade någon för mig att rofyllda tänder sitter still i käkbenet och inte justerar sig, vilket stämde för fortfarande efter 6 år sitter tandköttet i kläm.
Jag lät inte kräket göra underkäken efter allt fusk.

Redan efter ett år lossnade porslinsfasaden på en av framtänderna på nya bryggan. Efter ytterligare ett år lossnade fasaden på tanden bredvid den andra. Idag har tre fasader försvunnit. Jag tog kontakt med kräket till tandläkaren som menade på att han kunde sätta dit nya mot ny betalning. Jag bad honom att hoppa åt helvete.

Med detta bevisar jag att porslinsfasader som man gjorde för 23-24 år sedan aldrig släpper från underlaget och att dom håller livet ut. När tandläkaren böt var det inget fel på bryggorna utan en av tänderna som höll på att rasa.
Att mina 3 fasader på nya bryggorna rasade på 1-2 och 6 år bevisar att man medvetet bestämt detta. Jag vann hos IVO och det retade tandläkaren att han fick en varning från IVO.
Rätt åt kräket.
 Svara