Artikel: Vad är glutenintolerans?

Att vara glutenintolerant betyder att man inte tål gluten. Gluten är ett protein som finns i sädesslag såsom vete, råg och korn. Glutenintolerans kallas även för celiaki. Läs hela artikeln
 Svara
doraa
Gäst

är det sant?

jag är 12 och har celaiki .. äter lite gluten då och för jag får inte alltid ont i magen ... men jag kommer jag inte kunna... få barn? .
Svara

Svar: är det sant?

jag är 12 och har celaiki .. äter lite gluten då och för jag får inte alltid ont i magen ... men jag kommer jag inte kunna... få barn? .

Du kommer vara fullt frisk om du håller dig undan från gluten helt och hållet.
Det är en "bra" sjukdom på det sättet.
Rekommendationen till folk som har celiaki är att aldrig äta gluten eftersom man inte vet exakt hur mycket det påverkar, man kan ju inte gärna göra en gastroskopiundersökning varje gång man äter en kaka:)
Jag personligen har aldrig fått direkt ont i magen av gluten heller, och har efter jag fick diagnosen celiaki bara ätit gluten en gång för att testa. Jag kände ingenting då heller.
Jag kom på celiaki för att jag hamnade på akuten med svår diarré och vätskebrist, även lättare problem med njurarna till följd av vätskebristen visade det sig.
Slutsatsen är att gluten långsamt bryter ner min kropp och att
Efter snart ett år helt utan gluten så mår jag bättre än någonsin.
En fråga till dig då, skulle du äta något som du visste var giftigt? För det är exakt vad gluten är för dig med celiaki.
Svara