Ny Användare

Kan jag vara glutenintolerant?

Hej! Jag heter Anton och är 24 år. Jag har ett märkligt problem som jag ska försöka förklara.

Jag är i grunden en smal lång kille med hög ämnesomsättning. Jag är 186 cm och väger nu 86kg. Men jag har tränat hårt på gym i några år för att komma upp i 86kg. så jag är ganska muskulös i kroppen. Har alltid haft en känslig mage och besökte en del läkare när jag var yngre utan att de hittade felet.

Senaste åren tycker jag att jag har haft mycket gaser och att det ofta är lös avföring. I somras hände något konstigt, när jag tränade kände jag mig slut efter en halvtimme på gymmet och spänningarna släppte i musklerna direkt efter passet. Annars brukar det sitta i tills att jag vaknar upp dagen efter. Sen var det samma sak i en vecka och jag fick ont i musklerna. Inte på samma sätt som träningsvärk. Sen blev musklerna mindre. Det kändes precis som att träna utan att jag ätit ngt på ett par dagar. Blev också extra trött på dagarna fast jag sovit 7-8 timmar. Är noga med min mat, äter mycket ägg, grönsaker, kvarg, gröt mm. minst 180gram protein om dagen.
Var som att kroppen inte tog upp någon näring och jag kissade ca 6ggr på dag istället för 2-3ggr som jag alltid gjort.

Sen efter veckan gick det över och allt blev som vanligt igen. Träning gick bra och jag fick tillbaka det jag tappat i vikt. Men sen för 5 veckor sedan kom det tillbaka i en vecka. Sedan var det som vanligt i en vecka och sen kom det tillbaka igen. Och nu i måndags kom det tillbaka igen. Känner direkt när jag tränar att jag inte orkar ngt trots bra motivation och laddning. Det håller i sig i ungefär en vecka i taget och det känns jättekonstigt. Är fruktansvärt frustrerande. Kompisar frågar om jag inte tränat på några månader när det gått den veckan med detta. Fast jag kämpat och varit på gymmet 5 dagar den veckan.
Kan det vara att jag är känslig mot gluten? Blir ofta torr i munnen fast jag dricker mycket under dagarna.
 Låst

Hej Anton!

Vad roligt att du tycker om att träna, vara aktiv och att du är väl medveten om att kosten påverkar prestationen, dvs är noga med din mat.

Att vara orolig i magen med gaser och lös avföring är ingenting i sig som gör att man bör misstänka glutenintolerans eller celiaki som det också kallas. Orolig mage kan ha många orsaker och kan vara helt ofarligt, exempelvis bero på stress eller en känslighet för laktos som många vuxna idag bär på .
Har man stora problem med sin mage som gör att det börjar bli svårt att klara av vardagen eller om man börjar tappa i vikt så bör man direkt få det utrett av en läkare.

När jag läser din historia så tycker jag också att du bör söka en vårdcentral och berätta om dina symptom. Det är oroväckande att du känt dig svag i omgångar, känner dig trött. När du beskriver att du ofta är törstig, kissar mer än vanligt osv. så är de symptomen tillsammans med trötthet och svaghet vanliga vid en begynnande diabetes. Detta skulle man i första hand självklart vilja utesluta hos en läkare. Det är därför viktigt att du får träffa någon som kan ta blodprov eller urinprov och utreda..
Mitt råd är alltså att du söker hjälp via din vårdcentral och fortsätter under tiden att äta "normalt" dvs. precis som du gjort tidigare. Experimentera inte med att utesluta saker ur din kost på egen hand - gör man det så kan de till och med bli svårare för läkaren eller dietisten du får träffa att då "sätta fingret" på problemet.

Hoppas det går bra för dig och hör gärna av dig igen ifall du har fler frågor! // Ulrika
Lycka till! // Ulrika, legitimerd dietist
Svara